MVNO – szansa na usługi konwergentne dla wszystkich operatorów

Łączenie usług mobilnych ze stacjonarnymi jest od kilku lat jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się trendów na rynku telekomunikacyjnym. Oferty konwergentne – początkowo zarezerwowane dla dużych graczy – mogą dziś być skutecznym narzędziem walki o klienta także dla mniejszych operatorów. Komplementarne rozwiązania oferuje Orange, który dzięki nowej ofercie MVNO poszerza swoje hurtowe portfolio o usługi telefonii komórkowej.

Czym jest MVNO?

Zasadą działalności wirtualnego operatora (MVNO) jest hurtowy zakup usług od operatora infrastrukturalnego (MNO) i odpłatne wykorzystywanie jego infrastruktury telekomunikacyjnej. Na bazie tego świadczy on usługi telefonii komórkowej dla swoich klientów. W pewnym uproszczeniu jest to zatem sprzedawanie usług dużego operatora pod nową nazwą, w innym marketingowym opakowaniu i czasami także, np. dla konkretnej grupy klientów.

Jakie korzyści mają z tego ci ostatni? Przede wszystkim ekonomiczne. W praktyce usługi kupowane hurtowo przez MVNO od MNO oferowane są odbiorcom indywidualnym w bardzo atrakcyjnych cenach. Operatorzy wirtualni nie wiążą też zazwyczaj klientów umowami czasowymi. Lojalność budują atrakcyjną paletą innych usług oraz obsługą klienta. Obaw nie budzi także jakość usług, bo te oparte są na infrastrukturze dużych graczy. Dlatego rynek MVNO systematycznie rośnie.

W 2021 najlepszy bilans przepływu numerów między operatorami zanotowały sieci MVNO.

Najczęstsze modele współpracy

Standardowo na rynku współpraca biznesowa realizowana jest w dwóch modelach, uzależnionych od możliwości technicznych wirtualnego operatora. W wersji podstawowej (Light MVNO) w zakresie jego działalności pozostaje jedynie obsługa klienta końcowego i aktywność marketingowo-sprzedażowa. W modelu pełnym (Full MVNO) wirtualny operator musi posiadać zaawansowaną mobilną sieć rdzeniową oraz infrastrukturę teleinformatyczną, a operator infrastrukturalny udostępnia mu tylko sieć radiową.

W praktyce mniejsze podmioty rzadko dysponują własnymi elementami sieci ruchomej. Budowa infrastruktury i późniejsze negocjowanie wzajemnych połączeń są kosztowne, czasochłonne i wymagają odpowiednich zasobów ludzkich. Dlatego większość operatorów wirtualnych działa w opcji podstawowej. Full MVNO to bardziej wymagający model biznesowy, koncentrujący się na telekomunikacyjnym know-how, a nie na relacjach z klientami.

Operator oferujący usługi mobilne na własny rachunek potrzebuje jeszcze systemu, który zapewni obsługę procesów biznesowych wirtualnej sieci. Rozwiązaniem jest on-line’owa platforma MVNE (Mobile Virtual Network Enabler), która tworzy serce wirtualnej sieci komórkowej i zapewnia jej prawidłowe działanie operacyjne oraz umożliwia obsługę klienta.

Platforma posiada funkcjonalność dopasowaną do wymagań i oferty wirtualnego operatora. Zapewnia m.in. własny system billingowy oraz zarządzanie usługami dodatkowymi dla abonentów. Skorzystanie z narzędzi MVNE to często bardziej korzystne rozwiązanie – szybsze i mniej kosztowne – niż tworzenie własnego systemu informatycznego.

Oferta Orange

Oferta MVNO była jedną z najczęściej zgłaszanych przez operatorów potrzeb w badaniu, którego wyniki opublikowaliśmy w zeszłorocznym raporcie „What’s up Wholesale?”. Udostępnienie swojej sieci mobilnej jest odpowiedzią Orange na te oczekiwania. Nowa usługa jest dostępna dla operatorów od maja 2022, zarówno jako gotowe rozwiązanie, jak również personalizowane pod indywidualne potrzeby klientów.

Współpraca z Orange odbywa się przez dedykowaną platformę z dostępem przez API lub z poziomu serwisu internetowego w dwóch modelach rozliczeń. PAYG (pay as you go) to opłaty za efektywne zużycie jednostkowe każdej usługi, m.in. transmisji danych (liczonych w GB), usług głosowych (za minutę połączenia) oraz SMS i MMS (za sztukę). Drugi model – pakietowy – zakłada z kolei stałą cenę za paczkę usług, np. nielimitowane rozmowy, SMS-y i MMS-y oraz różnej wielkości pakiety danych.

Elastyczne, proste i atrakcyjne cenowo usługi MVNO oparte na jakościowym dostępie radiowym, bezpieczeństwie teleinformatycznym oraz kompleksowym wsparciu Orange skierowane są do operatorów, którzy chcą budować przewagę konkurencyjną w postaci atrakcyjnych ofert wiązanych.

W projekcie MVNO widzimy szansę na zbudowanie narzędzi, które pozwolą na stworzenie szeroko rozumianej hurtowej oferty mobilnej. Nie myślimy jedynie o klasycznym MVNO, ale także o rozwoju – we współpracy z operatorami – usług przyszłości, takich jak IoT i Smart City.

Autor: Nikodem Wołynko

Najnowsze wpisy

Źródła internetu operatorskiego

Internet operatorski bez tajemnic - czyli o dostępie z protokołem BGP lub bez BGP, platformach wymiany ruchu, źródłach treści (CDN).

Dowiedz się więcej

Gotowi na KSeF – czyli e-faktura za usługi hurtowe w Orange

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur zostało przełożone na późniejszy czas, ale już teraz warto korzystać z e-faktury.

Dowiedz się więcej

Jak obniżyć koszty projektowania sieci światłowodowej? Poznaj sprytny sposób podejścia do realizacji projektów technicznych

Budować czy dzierżawić? Niezależnie od tego, jak odpowiesz sobie na to pytanie, nie obejdzie się bez projektu technicznego. Poznaj nasze podejście.

Dowiedz się więcej

POSH – czyli portal do składania i obsługi zamówień BSA na sieci FTTH

Zapoznaj się z możliwościami naszej platformy obsługi zamówień oraz zarządzania usługami BSA na światłowodzie.

Dowiedz się więcej