OTT dynamizuje rynek płatnej telewizji

W 2020 po raz pierwszy w historii przychody serwisów OTT na świecie przekroczyły przychody kin. OTT i IPTV również w Polsce wpływają na wzrost rynku płatnej telewizji. Ile czasu spędzają Polacy, oglądając telewizję, w porównaniu z Europejczykami? Jakie są trendy na rynku płatnej telewizji? W jaki sposób operatorzy telekomunikacyjni mogą wykorzystać rosnącą popularność serwisów OTT?

W 2021 Polacy oglądali mniej telewizji niż rok wcześniej, lecz nadal zdecydowanie więcej niż przeciętny Europejczyk.

W 2021 statystyczny Polak każdego dnia spędził przed telewizorem średnio 4 godziny, 6 minut i 34 sekundy. To o 14 minut krócej niż w poprzednim roku, w którym wprowadzone przez rząd lockdowny i izolacja społeczeństwa wpłynęły na wzrost oglądalności telewizji. 2021 to poniekąd powrót do normalności. Warto jednak zauważyć, że pomimo różnych czynników wpływających na to, jak długo oglądamy telewizję (m.in. takie jak obostrzenia pandemiczne, sytuacja gospodarcza czy warunki pogodowe), w Polsce w ciągu ostatnich kilkunastu lat średni czas, jaki spędziliśmy przed telewizorem w ciągu doby wynosił zawsze więcej niż 4 godziny. To znacznie powyżej średniej europejskiej.

W 2020 statystyczny Polak (4 godziny 21 minuty) oglądał telewizję o 49 minut dłużej niż statystyczny Europejczyk (3 godziny 32 minuty).

OTT i IPTV wpływają na wzrost rynku płatnej telewizji w Polsce

Płatna telewizja to po usługach mobilnych drugi największy przychodowo obszar, na którym mogą działać operatorzy telekomunikacyjni.

Polski rynek jest w tym segmencie największy w Europie Środkowo-Wschodniej. W 2020 jego wartość wyniosła 6,2 mld zł, a segmentu OTT 1,3 mld zł.

Rynek płatnej telewizji, pomimo wysokiego nasycenia usługami, rośnie głównie za sprawą technologii OTT i IPTV (co jest w dużej mierze stymulowane rozwojem sieci światłowodowej). W porównaniu z innymi krajami europejskimi oba rozwiązania mają wciąż potencjał wzrostu. W 2020 penetracja usługą IPTV w Polsce wyniosła 12,2% (w Europie to jednak 18,8%). Z kolei rozwój płatnego OTT jest wciąż ograniczany, m.in. popularną praktyką współdzielenia kont w ramach jednej subskrypcji.

Na razie w Polsce ograniczone jest zjawisko cord-cuttingu, czyli rezygnacji z tradycyjnej płatnej telewizji na rzecz serwisów OTT (popularne na Zachodzie, m.in. w Stanach Zjednoczonych). Serwisy OTT wciąż przede wszystkim uzupełniają ofertę płatnej telewizji. Dzieje się tak dlatego, że ceny za abonament – w porównaniu ze stawkami europejskimi – są stosunkowo niskie. Dodatkowo, istotnym czynnikiem jest pakietyzowanie usług telewizyjnych i ich sprzedaż w ramach usług wiązanych (często z szerokopasmowym internetem).

Podczas pandemii wzrosła popularność usług konwergentnych, co wpłynęło pozytywnie na przychody operatorów telekomunikacyjnych. Telewizja odgrywa tu istotną rolę. Drugim najczęściej wybieranym pakietem wiązanym jest połączenie internetu stacjonarnego z telewizją. Jego udział pod względem użytkowników urósł o 8% r/r.
W Orange Polska baza klientów IPTV wzrosła z 521 tys. w 2019 do 669 tys. w III kw. 2021. Każdy kontrakt telewizyjny został sprzedany razem z inną usługą telekomunikacyjną w ramach oferty konwergentnej.

OTT – szansa na rozwój oferty operatorskiej

W ostatnich latach serwisy OTT (sVOD – subscription video on demand, tVOD – transactional video on demand) wykroczyły poza świat contentu nielinearnego, oferując treści linearne. Na polskim rynku rośnie liczba dostępnych platform sVOD, w tym także sportowych.

Współpraca na linii operatorzy telekomunikacyjni – serwisy OTT przynosi obopólne korzyści. Operatorzy mogą wykorzystać kontent serwisów OTT jako wyróżnik na rynku. Serwisy OTT dostają dostęp do baz klientów, ograniczając przy tym nakłady marketingowe.

Serwisy OTT są obecnie dostępne w ofercie wielu operatorów (m.in. Orange, T-Mobile, Canal+) jako subskrypcje lub komponenty usług wiązanych. W 2022 na polskim rynku pojawią się nowi gracze OTT, m.in. Disney+, SkyShowtime i HBO Max (zastępując HBO Go). Będzie to kolejna szansa dla operatorów na rozwinięcie oferty contentowej.

Autor: Michał Polewiak, Ekspert ds. Strategii Rozwoju, Orange

Najnowsze wpisy

Gotowi na KSeF – czyli e-faktura za usługi hurtowe w Orange

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur zostało przełożone na późniejszy czas, ale już teraz warto korzystać z e-faktury.

Dowiedz się więcej

Jak obniżyć koszty projektowania sieci światłowodowej? Poznaj sprytny sposób podejścia do realizacji projektów technicznych

Budować czy dzierżawić? Niezależnie od tego, jak odpowiesz sobie na to pytanie, nie obejdzie się bez projektu technicznego. Poznaj nasze podejście.

Dowiedz się więcej

POSH – czyli portal do składania i obsługi zamówień BSA na sieci FTTH

Zapoznaj się z możliwościami naszej platformy obsługi zamówień oraz zarządzania usługami BSA na światłowodzie.

Dowiedz się więcej

RCS – nowoczesny system komunikacji multimedialnej

Zalety i możliwości RCS - systemu łączącego najlepsze cechy wiadomości tekstowych i rozwiązań znanych z komunikatorów internetowych.

Dowiedz się więcej