W 2022 minęło 30 lat od chwili wysłania pierwszego SMS-a. Pomimo swoich ograniczeń Short Message Service wciąż pozostaje bardzo przystępnym i szybkim sposobem porozumiewania się. Wkrótce jego klasyczna forma może jednak ostatecznie przejść do lamusa. Wszystko za sprawą technologii nazywanej często SMS 2.0.
RCS, czyli Rich Communication Services, to zaawansowany i rozbudowany system komunikacji multimedialnej. Łączy najlepsze cechy wiadomości tekstowych i rozwiązań znanych z komunikatorów internetowych. Technologia rozwijana jest przez GSMA – organizację zrzeszającą operatorów z całego świata i podmioty mające wpływ na rozwój rynku mobilnego – oraz Google.
RCS dostępny jest obecnie na urządzenia z Androidem. Nie jest oddzielną aplikacją, którą trzeba zainstalować i która często wymaga zarejestrowania się lub założenia osobistego konta. Wykorzystuje Wiadomości – podstawowy program tego systemu operacyjnego do obsługi SMS-ów i MMS-ów – i zmienia go w nowoczesną platformę z możliwościami rozbudowanych komunikatorów internetowych.
Wiadomość RCS może mieć nawet 100 MB. Pozwala więc nie tylko na przesyłanie znacznie dłuższych informacji niż zwykła wiadomość SMS (ograniczona do 160 znaków), ale także multimediów: zdjęć w wysokiej rozdzielczości, plików dźwiękowych, wiadomości głosowych oraz filmów. Dane wysyłane są przez Wi-Fi lub sieć komórkową.
Komunikacja odbywa się na zasadzie czatu. Użytkownik może na bieżąco śledzić status wiadomości: czy została dostarczona, czy odbiorca już ją odczytał i czy na nią odpisuje. RCS umożliwia także czaty grupowe. W jednej konwersacji uczestniczyć może maksymalnie 100 osób. Narzędzie pozwala na prowadzenie rozmów głosowych i wideo, podczas których istnieje możliwość wymiany treści, np.: obrazów, filmów i map.
Komunikację pomiędzy prywatnymi użytkownikami nazywamy komunikacją RCS P2P (Person 2 Person). RCS może być jednak wykorzystywany także do działań biznesowych. W zakresie promowania produktów lub usług daje nieporównywalnie większe możliwości niż wciąż z powodzeniem wykorzystywane przez marketerów SMS-y i MMS-y. W przypadku gdy wiadomość jest wysyłana przez firmę do użytkownika, mówimy o komunikacji RCS A2P (Application 2 Person). W odwrotnej sytuacji, gdy to użytkownik wchodzi w interakcję z marką, np. chce zamówić bilet do kina, o RCS P2A (Person 2 Application).
Komunikacja RCS A2P/P2A wykorzystuje wszelkie zalety multimedialnego kontaktu z klientem.
Daje większe możliwości w mobile marketingu – pozwala na prezentację produktu nie tylko za pomocą tekstu, ale także zdjęcia, animacji czy profesjonalnego filmu.
Posiada także inne nowoczesne rozwiązania umożliwiające atrakcyjne przedstawienie oferty, w tym m.in. reklamy w formacie karuzeli.
Dzięki komunikacji marketingowej za pomocą RCS A2P można ponad cztery razy skuteczniej (w porównaniu z kanałem SMS) dotrzeć do klienta końcowego i oferować mu swoje produkty oraz usługi.
RCS może być także doskonałym kanałem w procesie obsługi klienta i metodą weryfikacji jego tożsamości. Sprawdzi się m.in. w roli infolinii, na której klient może skontaktować się z konsultantem z poziomu standardowej aplikacji do obsługi wiadomości w swoim telefonie.
Rich Communication Services oferuje także większe możliwości personalizacji przekazu. Zamiast zwyczajnych linków można np. posługiwać się przyciskami, które przekierują na landing page, pozwolą pobrać materiał reklamowy lub połączą z konsultantem.
RCS to także doskonałe narzędzie analityczne. Oprócz śledzenia statusu i zachowań konsumentów na każdym etapie komunikacji można mierzyć takie czynniki, jak open rate i zaangażowanie odbiorców, oraz generować raporty.
Jedną z najistotniejszych zalet komunikacji marketingowej w kanale RCS jest brak możliwości podszycia się pod autora wiadomości (np. pod firmę kurierską i wysłanie monitu o dopłacie do paczki). Nadawca jest weryfikowany przez Orange, co eliminuje możliwość wyłudzenia w takich przypadkach danych osobowych lub pieniędzy.
RCS jest już dostępny w Polsce dla użytkowników sieci Orange, T-Mobile, Plus i Play.
Autor: Radosław Turek
Zobacz także:
24 września 2024
Znaczenie pomiarów mocy sygnału OLT w kontekście wdrażania systemu XGS-PON z wykorzystaniem modułów MPM
Czy jakość optycznej sieci dystrybucyjnej, a w szczególności jej aktualne tłumienie, może mieć więc wpływ na powodzenie wdrożenia XGS-PON? Okazuje się, że tak i to całkiem duży. Przeczytaj o tym, jak to wygląda w praktyce.
26 sierpnia 2024
Budujesz sieć w ramach KPO i FERC? Skorzystaj z naszej infrastruktury i usług
Sprawdź jakie wsparcie oferujemy przy budowie lub rozbudowie sieci.
14 sierpnia 2024
Konkurencyjne czy komplementarne? Technologie 5G i FTTH w Europie
Technologie 5G i FTTH to aktualnie jedne z najważniejszych trendów w dziedzinie telekomunikacji. Przeczytaj o tym, jaki mają wpływ na jakość i dostępność usług internetowych na całym świecie.
15 lipca 2024
Ethernet na odludziu, czyli jak zapewnić dostęp do sieci, gdy nie ma światłowodów
Przeczytaj o usłudze Mobilnej Transmisji Danych, w której łącze dostępowe realizowane jest w oparciu o technologie bezprzewodowe.