- Apple podjęło decyzję o wsparciu standardu RCS w 2024 roku
- Dołączenie Apple do RCS daje potencjał +20% na rynku komunikacji biznesowej A2P
Minęły 32 lata od momentu wysłania pierwszego na świecie SMS-a. Odebrał go pracownik Vodafone Richard Jarvis 3 grudnia 1992 roku. Usługi telefonii komórkowej od tego czasu rewolucyjnie zmieniły swój charakter m.in. dzięki szybkiej transmisji danych w sieciach mobilnych oraz możliwościom telefonów, które są dzisiaj przenośnymi komputerami.
Postęp wynika z wielu czynników. Stymulują go m.in. nowe technologie w infrastrukturze i sieciach telekomunikacyjnych oraz urządzeniach końcowych, ale także niezależni twórcy oprogramowania dostępnego w katalogach Google Play i Apple Store.
Software to jednak nie tylko aplikacje. Kolejne wersje systemów operacyjnych systematycznie zwiększają możliwości naszych smartfonów i na masową już skalę wykorzystują sztuczną inteligencję, komunikację głosową, możliwość blokowania niechcianych połączeń, czy w pełni multimedialne konwersacje.
Z rozwiązań potocznie określanych jako OTT (Over The Top) bardzo chętnie korzystają młodsze pokolenia. Jednocześnie spada zainteresowanie generycznymi usługami operatorów komórkowych, takimi jak połączenia głosowe czy SMS-y.
Świadomość usług telekomunikacyjnych jest relatywnie niska. Użytkownicy najczęściej nie zdają sobie sprawy, czym jest i na jakich zasadach działa np. mobilna transmisja danych. Z ich punktu widzenia możliwość surfowania po internecie, czy przesyłania wiadomości po prostu jest w telefonie i już. Oferta operatorska bez transmisji danych nie miałaby racji bytu.
Dla użytkowników istotne natomiast są usługi dostępne „w necie”: streaming video czy muzyki, kontakt z przyjaciółmi za pomocą wszelkiego rodzaju komunikatorów, a w wolnej chwili najnowsze tytuły gier, które również bez problemu działają na telefonach i oferują rywalizację. Czy w takim razie jest jeszcze miejsce na usługi operatora sieci komórkowej?
Miejsce operatora jest szczególne – łączy świat aplikacji z usługami telekomunikacyjnymi. Może je biznesowo wykorzystać, jeśli skoncentruje się na swojej generycznej działalności i skutecznie odpowie na coraz większy popyt na transmisję danych, szybszy internet i wszechobecny zasięg sieci telefonii mobilnej.
Jednym z kluczowych elementów jest oczywiście rozwój sieci dzięki technologiom 4G, 5G i kolejnym. Ale nie tylko, bowiem na rynku lokalnym operatorzy mają więcej argumentów:
Dlatego połączenie dotychczasowych możliwości operatora telekomunikacyjnego wraz z tym, co oferują serwisy OTT otwiera przed operatorem dodatkowe możliwości:
Dobrze ilustruje to zaawansowany i rozbudowany system komunikacji multimedialnej Rich Communication Services, który łączy biznesowo możliwości sieci operatora i typowego OTT.
RCS jest natywnym (niewymagającym instalacji), multimedialnym komunikatorem wbudowanym do tej pory w telefony z Androidem. W 2024 roku do tego rozwiązania dołączył również Apple z iPhone’ami.
Cała komunikacja jest realizowana przez mobilną transmisję danych w sieci operatora lub – jeśli użytkownik zaloguje się do domowego Wi-Fi – także w sieci stacjonarnej.
To wzorcowy przykład komplementarności usług OTT i operatorskich. Gdyby podobne do RCS-a rozwiązanie chciał stworzyć jakikolwiek operator, stanąłby przed projektem najpewniej przekraczającym jego możliwości. Początkowa inwestycja, wyzwania infrastrukturalne i związane z zasobami ludzkimi, a później wdrożenie, promocja i utrzymanie aplikacji – to tylko ogólny zarys potencjalnych prac. Pozostaje jeszcze m.in. konkurencja z innymi komunikatorami oraz najpewniej jedynie lokalny zasięg takiego serwisu. Jego powszechność byłaby pewnie znikoma.
Na szczęście współpraca pomiędzy operatorem i dostawcą OTT owocuje tym, że gotowy serwis jest dostarczony, a później utrzymywany przez specjalistyczną firmę. Nie wymaga od operatora kosztownego utrzymania i inwestycji w jego rozwój, a jego klienci otrzymują dodatkowy benefit w postaci nowoczesnego kanału komunikacji.
RCS to jednak nie tylko oszczędności. Operator ma realną szansę także na zwiększenie swoich przychodów. Pośrednio, dzięki komunikacji z klientami i reklamowaniu swoich usług oraz produktów. RCS to doskonałe narzędzie direct marketingu, które jest znacznie bardziej efektywne niż SMS-y czy e-maile.
Bezpośrednio, bowiem może zaoferować ten sam kanał RCS do komunikacji biznesowej A2P agregatorom, domom mediowym i markom, które chciałyby skorzystać z efektywnej i multimedialnej, a przede wszystkim bezpiecznej formy prezentacji swoich produktów.
Podstawowe wykorzystanie RCS
Jak wykorzystujemy RCS-a w Orange? Część infrastruktury, a właściwie funkcjonalności dedykowanej na potrzeby wcześniej wymienionych grup odbiorców, udostępniliśmy w ramach oferty hurtowej RCS A2P. Już nie tylko my, ale także nasi klienci i operatorzy mogą dotrzeć do klientów sieci Orange za pomocą komunikacji RCS.
Rich Communication Services poza olbrzymimi możliwościami samej formy przekazu jest obecnie najbardziej bezpiecznym kanałem komunikacji z użytkownikiem.
Komunikaty, które są kierowane do naszych użytkowników są zawsze weryfikowane przez Orange, dzięki czemu chronimy odbiorcę przed phishingiem.
Autor: Radosław Turek, Kierownik Produktów Hurtowych, Orange Polska
15 października 2024
Przyszłość OTT, czyli RCS na usługach operatora
Przeczytaj o tym, co daje połączenie dotychczasowych możliwości operatora telekomunikacyjnego z możliwościami serwisów OTT.
24 września 2024
Znaczenie pomiarów mocy sygnału OLT w kontekście wdrażania systemu XGS-PON z wykorzystaniem modułów MPM
Czy jakość optycznej sieci dystrybucyjnej, a w szczególności jej aktualne tłumienie, może mieć więc wpływ na powodzenie wdrożenia XGS-PON? Okazuje się, że tak i to całkiem duży. Przeczytaj o tym, jak to wygląda w praktyce.
26 sierpnia 2024
Budujesz sieć w ramach KPO i FERC? Skorzystaj z naszej infrastruktury i usług
Sprawdź jakie wsparcie oferujemy przy budowie lub rozbudowie sieci.
14 sierpnia 2024
Konkurencyjne czy komplementarne? Technologie 5G i FTTH w Europie
Technologie 5G i FTTH to aktualnie jedne z najważniejszych trendów w dziedzinie telekomunikacji. Przeczytaj o tym, jaki mają wpływ na jakość i dostępność usług internetowych na całym świecie.