Standardy techniczne i jakościowe we współpracy rBSA z Orange

Chcesz wiedzieć, jak Orange zapewnia wysoką jakość usług w sieciach rBSA i co stoi za ich skutecznością? Zastanawiasz się, czy infrastruktura rBSA dorównuje własnej sieci operatora i jakie standardy są kluczowe dla utrzymania jej niezawodności? Sprawdź, jak rozwijamy współpracę z operatorami, dbając o najwyższe standardy techniczne i jakościowe nawet w najbardziej odległych zakątkach kraju. Oto nasze sekrety skutecznego zarządzania siecią i zapewnienia satysfakcji klientów.

Kluczowe etapy rozwoju współpracy z operatorami

Na początek kilka kluczowych dat w telegraficznym skrócie.

  • Pierwszy kontrakt w ramach rBSA podpisaliśmy w 2015 roku z klientem z Łodzi.
  • W 2016 wdrożyliśmy model rLLU i zwiększyliśmy możliwości techniczne usług.
  • Kolejne lata przyniosły współpracę z hurtownikami: Nexerą, Tauronem i Światłowodem Inwestycje.
  • W 2022 po raz pierwszy umożliwiliśmy dostęp do naszych usług za pomocą interfejsu API.
  • W 2024 wprowadziliśmy profil 900/100M.
  • Rok 2025 poświęciliśmy na realizację projektów KPO/FERC i wdrożenie technologii xGSPON.
Modele wykorzystania infrastruktury FTTH w Orange

Posiadamy 2 modele w jakich świadczymy usługi na infrastrukturze operatorów trzecich:

  • rBSA (Remote Broadband Service Access): usługi realizujemy na sieci i urządzeniach aktywnych Operatorów Infrastrukturalnych (OI), co daje pełną kontrolę nad infrastrukturą i elastyczność w dostosowaniu usług.
  • rLLU (Retail Local Loop): usługi opierają się na pasywnej infrastrukturze OI, podczas gdy urządzenia aktywne, jak OLT-y, pozostają własnością Orange, zapewniając większą kontrolę nad urządzeniami aktywnymi.

Modele wykorzystania infrastruktury FTTH w Orange

Standardy techniczne i jakościowe

W 2016 roku opracowaliśmy i wdrożyliśmy standardy techniczne i jakościowe we współpracy rBSA. Dokument – dostępny dla operatorów po rozpoczęciu rozmów – jest na bieżąco aktualizowany zgodnie z nowymi standardami oraz oczekiwaniami klientów.

Opisuje wymagania ogólne oraz możliwości rozwiązań technicznych, które ze względu na dużą elastyczność są cenione przez OI. W dokumencie znajdziemy wytyczne w procesie dostarczania usług rBSA, w tym standardy budowy Punktu Dostępu do Usługi (PDU), wymagania do konfiguracji OLT-ów i sieci dla każdej z usług (internet, VoIP, TV i VoD) oraz globalne wymagania dla usługi dostarczanej w rBSA.

Przykład architektury sieci i procesu świadczenia usług w ramach współpracy rBSA z Orange

Proces techniczny, który obejmuje realizację, uruchomienie i konfigurację usług w modelu rBSA, składa się z następujących etapów:

  • Budowa Punktu Dostępu do Usługi (PDU)
  • Przygotowanie pliku wsadowego – OLT-y: ustalenie s-VLAN-ów, ewidencja OLT-ów w systemach Orange
  • Dostarczenie sprzętu testowego do OI
  • Konfiguracja i uruchomienie usług
  • Testy usług: wewnętrzne operatora, (e2e), FUT
  • Komercjalizacja i sprzedaż usług

Model rBSA – realizacja usług specyficznych dla Orange (VLAN-y)

Zarządzanie jakością usług

Jakość usług jest obecnie największym wyzwaniem na rynku hurtowym. W związku z tym aktywnie:

  • rozbudowujemy istniejące Punkty Dostępu do Usługi (PDU) oraz budujemy nowe ze względu na:
    • przyrost liczby urządzeń klienckich na sieci,
    • wzrost przepływności i wymagań dotyczących internetu per klient, takich jak: wdrożenie nowych opcji (900M) na sieci 3rd party, telewizja OTT, platformy streamingowe oraz przeniesienie dużej ilości usług dodanych do internetu
  • wdrażamy jednolite zasady i progi rozbudowy PDU dla infrastruktury dzierżawionej (3rd party) oraz własnej sieci Orange
  • realizujemy działania związane z utrzymaniem wysokiej jakości usług w ramach zespołu crossdomenowego TaskForce
  • stale monitorujemy wysycenia portów
  • wdrażamy – na podstawie zdobytych doświadczeń – nowe rozwiązania optymalizujące ruch w PWR, takie jak np. multicast statyczny, który potencjalnie może zmniejszyć ruch w PDU nawet o 30%.
Monitoring i analiza infrastruktury oraz procesów

Monitoring poszczególnych elementów infrastruktury i procesów ma kluczowy wpływ na liczbę zgłoszeń związanych z funkcjonowaniem usług. Prowadzimy m.in. takie działania jak:

  • sprawdzanie obciążenia PDU, w tym kryteria poziomu saturacji,
  • porównanie jakości usług rBSA z usługami na własnej sieci, obejmujące:
    • pomiar prędkości
    • awaryjność usług
  • monitoring i analiza jakości sieci i dostarczanych usług

Dodatkowo wdrożyliśmy narzędzia pomiarowe wspierające nas w:

  • proaktywnym wykrywaniu pogorszenia się jakości usług, w tym sond „Exfo”,
  • utrzymaniu wysokiej jakości usług, zwłaszcza w przypadku telewizji (TV),
  • zarządzaniu ruchem sieciowym,
  • wdrożeniu systemów QoS (Quality of Service),
  • regularnych audytach i analizach jakości usług.
Jakość sieci rBSA to jakość sieci Orange

Od początku projektu mierzymy się z opiniami, że jakość usług na sieci rBSA nie jest taka sama jak sieci Orange. Na sieci rBSA świadczymy jednak dokładnie takie same usługi jak na sieci własnej, a pomiary speed-testów, wykonywane przez te same ekipy i według tej samej metodologii na obu sieciach, dają podobne, najczęściej identyczne wyniki. Parametry jakościowe sieci rBSA i Orange są takie same.

Wpływ struktury geograficznej i budowy sieci na czas i ilość usuwania awarii

Dla ogólnej oceny ważny jest także rozkład geograficzny i typowy sposób realizacji usług. Sieć rBSA  popularna jest głównie na mniejszych miejscowościach:

  • Orange:
    • 60% usług realizowanych w dużych miastach, w budynkach wielorodzinnych
    • 40% usług w mniejszych miastach i wsiach, w budynkach jednorodzinnych
  • rBSA:
    • 12% usług w dużych miastach, w budynkach wielorodzinnych
    • 88% usług w mniejszych miastach i wsiach, w budynkach jednorodzinnych

Monitorowanie jakości usług rBSA – speedtest’y

Taka rozbieżność w strukturze sieci wpływa na długość i częstotliwość napraw. Dłuższe czasy usuwania awarii oraz większa liczba awarii w sieci rBSA wynikają głównie ze specyfiki jej budowy w terenie rozproszonym, gdzie większość linii i przyłączy jest napowietrzna.

Monitorowanie jakości usług rBSA – awaryjność

To jest kluczowa różnica w porównaniu do sieci miejskich, które są w dużej mierze doziemne i mniej narażone na warunki atmosferyczne, dewastacje czy inne problemy związane z jej utrzymaniem.

Wsparcie profesjonalnego partnera biznesowego

Zespół Orange zapewnia wsparcie przy każdym zgłoszonym problemie na sieci rBSA, nie zostawiając operatorów samych sobie. Często pomagamy także w rozwiązywaniu innych zagadnień technicznych. Mamy ekspertów specjalizujących się w różnych dziedzinach.

W tabeli przedstawiono rozkład procentowy problemów jakościowych, z którymi najczęściej się spotykamy podczas monitorowania jakości usług Orange na sieci własnej i rBSA.

Monitorowanie jakości usług rBSA – zespoły TaskForce

Najczęstsze problemy jakościowe dotyczą:

  • Internetu: opóźnienia, przeciążenia, straty pakietów, stabilność połączeń
  • TV: niedostępność, zakłócenia obrazu i dźwięku

Dodatkowo, analizujemy rozkład procentowy klientów korzystających z sieci własnej i rBSA.

Podsumowanie

W obliczu rosnącego ruchu sieciowego oraz nowości technologicznych, takich jak wprowadzenie xGSPON, następuje ewolucja w zakresie planowania i budowy PDU zarówno po stronie Orange, jak i operatorów. Przy takiej dynamice zmian największym wyzwaniem pozostaje zapewnienie wysokiej jakości usług. Aby to osiągnąć niezbędny jest rozwój narzędzi do pomiaru i monitoring usług oraz wdrażanie innowacji związanych z automatyzacją pomiarów i weryfikacji jakości. Działania prewencyjne mają na celu eliminację problemów jeszcze przed ich zgłoszeniem przez klientów. I najczęściej tak właśnie się dzieje. W Orange stawiamy również na bezpośrednią współpracę z operatorami, ponieważ to przynosi największe korzyści zarówno w zakresie jakości obsługi, jak i skutecznej eliminacji wszelkich problemów jakościowych, co przekłada się na lepsze doświadczenia i satysfakcję naszych klientów.

Autor: Tomasz Prusiński, Ekspert Rozwoju Strategii Sieci i Usług Orange Polska

Najnowsze wpisy

Standardy techniczne i jakościowe we współpracy rBSA z Orange

Sprawdź, jak w Orange rozwijamy współpracę z operatorami, dbając o najwyższe standardy techniczne i jakościowe nawet w najbardziej odległych zakątkach kraju. Oto nasze sekrety skutecznego zarządzania siecią i zapewnienia satysfakcji klientów.

Dowiedz się więcej

Od legislacyjnej teorii do rynkowej praktyki. Walka z CLI spoofingiem

O podszywaniu się (spoofingu) pod inny numer telefonu (Calling Line Identification) - na czym polega, jak z tym walczyć.

Dowiedz się więcej

Polski rynek telekomunikacyjny 2025: trendy konsumenckie a rynek hurtowy

Polski rynek telekomunikacyjny przechodzi obecnie istotne przemiany, które będą miały kluczowe znaczenie dla jego przyszłości. Analiza trendów pozwala odpowiedzieć na wiele istotnych pytań.

Dowiedz się więcej

Sposoby ochrony przed DDoS, czyli jak przygotować się do nowelizacji ustawy KSC

Dowiedz się, jak możesz chronić swoją sieć przed atakami DDoS, a tym samym przygotować się do nowelizacji ustawy KSC.

Dowiedz się więcej