Oglądanie telewizji to wciąż bardzo popularna forma spędzania wolnego czasu wśród Polaków. W 2019 roku spędzili przed telewizorem średnio 4 godziny i 16 minut. Ten wysoki wynik wraz z wybuchem pandemii wzrósł o dodatkowe 15 minut. Jakie możliwości daje operatorom włączenie telewizji do oferty? Jakie są obecne trendy na rynku płatnej telewizji? W jaki sposób nowe technologie wspierają streaming treści?
Wartościowo, rynek płatnej telewizji jest drugim największym rynkiem, na który mogą wejść operatorzy telekomunikacyjni (w ujęciu B2C). Pomimo wysokiego nasycenia, w ciągu ostatnich lat rynek ten był stabilny, w niewielkim trendzie wzrostowym – zarówno pod względem ilościowym, jak i wartościowym.
Analizując technologię dostarczania telewizji, można zaobserwować trzy trendy: pogłębiający się spadek bazy abonentów telewizji satelitarnej, stabilną bazę abonentów telewizji kablowej oraz dynamiczny wzrost liczby abonentów telewizji IPTV, w dużej mierze związany z inwestycjami w sieć światłowodową.
Należy spodziewać się, że trendy te będą kształtowały również naszą przyszłość, a dodatkowym wymiarem będzie zwiększająca się popularność telewizji linearnej w technologii OTT (over-the-top), którą już wdrożyli duzi gracze na rynku.
Posiadanie w ofercie telewizji linearnej ma pozytywny wpływ na szereg obszarów, takich jak: rosnąca baza abonentów usług płatnej telewizji (a co za tym idzie pozostałych usług telekomunikacyjnych sprzedawanych w pakietach wiązanych), wzrost lojalności klientów przekładający się na zmniejszony churn na usługach oraz zwiększone ARPU operatora.
Usługi wiązane to jeden z wiodących trendów na rynku telekomunikacyjnym w ostatnich latach. Operatorzy wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów, którzy coraz częściej oczekują, że u jednego dostawcy, w ramach jednej umowy i jednej atrakcyjnej cenowo opłaty, będą w stanie zakupić usługi medialne i telekomunikacyjne.
Według UKE* w 2019 niemal jedna trzecia gospodarstw domowych korzystała z pakietu usług wiązanych.
Co ciekawe, według deklaracji klientów, pakiet „telewizja + internet stacjonarny” to drugi najczęściej wybierany pakiet (43% abonentów korzystających z usług wiązanych wskazało ten pakiet).
Najpopularniejszy jest pakiet „telefon komórkowy + internet mobilny” (46% posiadaczy usług wiązanych). W Orange Polska, liczba klientów płatnej telewizji w 2020 przekroczyła już 1 milion, z czego 83% korzysta z niej w ramach pakietu konwergentnego.
Korzyścią płynącą z posiadania płatnej telewizji w ofercie operatora jest też poprawa przychodów – w 2019 średnie miesięczne ARPU na rynku telewizji oscylowało w okolicy 50 złotych, przy czym warto zaznaczyć, że koszt podatku VAT dla usług telewizji linearnej jest niższy niż w przypadku pozostałych usług telekomunikacyjnych.
Dodatkowo, operatorzy mogą poprawić swoje ARPU, jednocześnie zwiększając swoją konkurencyjność poprzez oferowanie klientom usług dodatkowych, np. Multiroom (którego penetracja stale rośnie i w 2019 oscylowała w okolicach 30%), pakiety dodatkowe, biblioteka tVOD z wypożyczalnią filmów, usługi dostępne na urządzeniach mobilnych (TV GO będące rozszerzeniem usługi płatnej telewizji z dekodera na urządzenia mobilne).
Poza światem telewizji linearnej ważną rolę będą odgrywały treści nielinearne OTT (sVOD – subscription video on demand, tVOD – transactional video on demand). W ostatnich latach, na polskim rynku można było zaobserwować wzrost popularności platform takich jak Netflix, HBO GO, CDA Premium, czy Amazon Prime Video.
Grafika obrazowo pokazuje, jak wysoka jest dynamika rynku OTT względem CDA – aktualnie jedyny podmiot raportujący liczbę subskrybentów na polskim rynku.
Wzrost zainteresowania usługami OTT stawia nowe wymagania przed operatorami sieci, których abonenci stają się konsumentami streamingu video. Technologia CDN pozwala rozproszyć źródła IP Video nie tylko do poziomu kraju, ale również w pobliżu wszystkich lokalnych routerów obsługujących abonentów operatora.
Ma to znaczenie dla kosztów operatora, ponieważ pozwala uniknąć rozbudowy pojemności sieci szkieletowej do przenoszenia ruchu ze scentralizowanych źródeł. Przede wszystkim jednak skraca odległość od źródła serwera CDN do odbiorcy końcowego. Zmniejszone RTT (Round Trip Time) skutkuje poprawą jakości IP video i krótszym buforowaniem ramek wideo. Krótkie RTT pozwala skompensować natłoki w sieci agregacyjnej. Z punktu widzenia odbiorcy treści video, quality of experience jest wyższe w technologii CDN niż w rozwiązaniach scentralizowanych.
Oprócz usług wiązanych zawierających element płatnej telewizji, na rynku pojawiły się również usługi wiązane z serwisami sVOD (Netflix dostępny w wybranych pakietach na Platformie Canal+), co pokazuje, że świat telewizji linearnej, gdzie można obejrzeć dziennik, relacje „na żywo” z m.in. wydarzeń sportowych, funkcjonuje równolegle ze światem treści nielinearnych (sam Netflix w 2019 wydał na produkcję kontentu ponad 15 mld dolarów)*.
Na polskim rynku nie zauważamy zjawiska cord-cutting’u, czyli rezygnacji z płatnej telewizji często na rzecz streamingowych serwisów OTT. Usługa nielinearnych serwisów sVOD OTT uzupełnia ofertę płatnej telewizji, a presja związana z zastępowaniem usługi płatnej telewizji przez OTT i VOD jest ograniczona.
15 października 2024
Przyszłość OTT, czyli RCS na usługach operatora
Przeczytaj o tym, co daje połączenie dotychczasowych możliwości operatora telekomunikacyjnego z możliwościami serwisów OTT.
24 września 2024
Znaczenie pomiarów mocy sygnału OLT w kontekście wdrażania systemu XGS-PON z wykorzystaniem modułów MPM
Czy jakość optycznej sieci dystrybucyjnej, a w szczególności jej aktualne tłumienie, może mieć więc wpływ na powodzenie wdrożenia XGS-PON? Okazuje się, że tak i to całkiem duży. Przeczytaj o tym, jak to wygląda w praktyce.
26 sierpnia 2024
Budujesz sieć w ramach KPO i FERC? Skorzystaj z naszej infrastruktury i usług
Sprawdź jakie wsparcie oferujemy przy budowie lub rozbudowie sieci.
14 sierpnia 2024
Konkurencyjne czy komplementarne? Technologie 5G i FTTH w Europie
Technologie 5G i FTTH to aktualnie jedne z najważniejszych trendów w dziedzinie telekomunikacji. Przeczytaj o tym, jaki mają wpływ na jakość i dostępność usług internetowych na całym świecie.