MVNO – Jak budować przewagę biznesową, gdy konkurencja ceną nie jest możliwa

Wyzwanie

Głównymi wyzwaniami były:

  • brak możliwości dalszego konkurowania wyłącznie ceną, ponieważ rynek wymaga nowych, innowacyjnych rozwiązań,
  • niezadowolenie części klientów z zasięgu sieci,
  • potrzeba wyróżnienia się na tle konkurencji, która coraz bardziej różnicowała swoje oferty.
Rozwiązanie

Doświadczenie historyczne Telestrady wskazywało, że optymalnym rozwiązaniem będzie – oprócz odświeżenia oferowanych usług – dywersyfikacja dostawców usług hurtowych. Lajt mobile jako pierwsza wirtualna sieć w Polsce postanowiła pozwolić klientom na wybór sieci, z jakiej chcą korzystać.

Poszukiwania nowego partnera rozpoczęto na przełomie 2021 i 2022 roku. Ostatecznie – po szeregu rozmów i testów – wybór padł na Orange. Głównymi powodami były:

  • szeroki i stabilny zasięg – Orange oferuje jeden z najlepszych zasięgów w Polsce; dotyczy to także obszarów, gdzie sieć drugiego MNO jest mniej efektywna,
  • innowacyjne podejście technologiczne – Orange dysponuje nowoczesną infrastrukturą, co przekłada się na jakość połączeń i transmisji danych,
  • pozytywny odbiór wśród klientów końcowych – Orange cieszy się zaufaniem i dobrą reputacją, co miało znaczenie dla klientów lajt mobile.

Umowę podpisano w czerwcu 2023 roku.

Orange oferuje dwa modele współpracy, związane ze sposobem rozliczeń. Pakietowy zapewnia stałą cenę za usługi, np. za nielimitowane rozmowy, SMS-y i MMS-y oraz różnej wielkości paczki danych. PAYG (pay-as-you-go) to opcja dla operatorów, którzy mają już doświadczenie na rynku mobilnym i znają potencjał swoich klientów. Opłata pobierana jest za efektywne zużycie jednostkowe każdej usługi, np. transmisji danych (liczonych w GB), usług głosowych (za minutę połączenia) oraz SMS i MMS (za sztukę).

Lajt mobile zdecydowało się na model PAYG i dostęp do platformy MVNE przez API (Orange oferuje także dostęp bezpośrednio przez przeglądarkę internetową). Platforma jest prostym, funkcjonalnym i bezpiecznym narzędziem, dzięki któremu można:

  • zarządzać procesami operacyjnymi swojej wirtualnej sieci,
  • prowadzić obsługę swoich klientów,
  • zarządzać usługami dodatkowymi dla abonentów,
  • kontrolować bilingi klientów.

Proces wdrożenia – od podjęcia decyzji do czasu komercyjnego uruchomienia usługi – trwał około 6 miesięcy. To bardzo szybkie tempo, bowiem na rynku podobne projekty trwają nawet 1,5 roku. Było to możliwe dzięki prostemu modelowi MVNO Orange, zrozumiałej dokumentacji oraz partnerskim relacjom. Istotne okazało się także doświadczenie obu stron w zakresie obsługi klienta końcowego i znajomość jego potrzeb. Na każdym etapie wdrażania poszczególnych komponentów Telestrada miała zapewnione techniczne wsparcie Orange.

Elementy projektu wdrożenia

lajt mobile

Orange

analiza dokumentacji technicznej dostarczonej przez Orange

wdrożenie lajt mobile w systemach Orange (platforma MVNE, konfiguracja serwera sFTP)

identyfikacja obszarów do zmian technicznych po stronie lajt mobile

integracja API systemów lajt mobile z platformą MVNE

budowa fizycznej komunikacji z platformą MVNE

przeprowadzenie testów API, serwera sFTP, procesów aktywacyjnych i zarządzania kartami SIM (provisioningowych)

integracja systemów lajt mobile z platformą MVNE

produkcja spersonalizowanych kart SIM lajt mobile

przebudowa procesów organizacyjnych, ofertowych i technicznych

projekt kart SIM

Przy tak złożonym projekcie, który „szyty jest na miarę” i dostosowywany pod konkretne potrzeby, istotnym elementem jest także bieżąca komunikacja:

  • wspólne wypracowywanie rozwiązań uwzględniające techniczne możliwości Orange i lajt mobile,
  • niezwłoczne reagowanie na zgłaszane potrzeby oraz uwagi,
  • szybkie podejmowanie decyzji.
Wyniki

Dzięki współpracy z Orange, lajt mobile jako pierwsza sieć komórkowa w Polsce umożliwiła klientom wybór między zasięgiem dwóch operatorów – Plus i Orange. W efekcie wyróżniła się na rynku, łącząc innowacyjność z troską o potrzeby klientów i wzmocniła zaufanie do marki oraz jej konkurencyjność.

Decyzja o dywersyfikacji dostawców zasięgu i nawiązaniu współpracy z Orange przyniosła także szereg pozytywnych zmian na poziomie organizacyjnym, jak i biznesowym:

  • poszerzenie bazy klientów – rozwiązanie przyciągnęło nowych użytkowników, szczególnie tych, którzy wcześniej mieli obawy związane z ograniczeniami zasięgu dotychczasowego operatora w ich lokalizacjach,
  • wzrost przychodów – zwiększenie zainteresowania usługami lajt mobile, spowodowało wzrost przychodów firmy,
  • optymalizacja organizacyjna – wdrożenie rozwiązania wymagało usprawnienia procesów wewnętrznych i wprowadzenia narzędzi wspierających obsługę dwóch operatorów zasięgu, co przyczyniło się do wzrostu efektywności działania firmy,
  • zwiększenie konkurencyjności – innowacyjne podejście wyróżniło lajt mobile na tle konkurencji, umacniając jej pozycję na rynku telekomunikacyjnym,
  • lepsze dopasowanie usług do indywidualnych potrzeb klientów i warunków lokalnych,
  • poprawa jakości usług, szczególnie w obszarach, gdzie zasięg pierwotnej sieci był ograniczony,
  • elastyczność przy zachowaniu niskich cen, co wzmocniło wizerunek marki jako dostawcy przystępnych i dopasowanych rozwiązań,
  • wzrost satysfakcji klientów – wybór sieci pozwolił dopasowywać usługi do swoich indywidualnych potrzeb.

Orange z kolei:

  • znacząco zwiększyło bazę aktywnych kart SIM i obserwuje jej stały miesięczny wzrost,
  • zanotowało istotny wzrost przychodów w segmencie MVNO,
  • dzięki współpracy i wprowadzaniu rozwiązań oczekiwanych przez lajt mobile, uatrakcyjniło ofertę (m.in. w zakresie roamingu dla MVNO) i tym samym podniosło jakość świadczonych usług,
  • rozwinęło możliwości środowiska testowego i miało możliwość wdrożenia oraz przetestowania nowych produktów, m.in. publiczny adres IP i eSIM,
  • dzięki poznaniu potrzeb dużego MVNO i problemów, oferuje jeszcze bardziej elastyczne rozwiązania.
Dlaczego warto zdywersyfikować dostawców MNO

Dywersyfikacja dostawców zasięgu to rozwiązanie, które może przynieść wiele korzyści firmom telekomunikacyjnym, które działają w modelu MVNO. Najważniejsze to:

  • Skalowalność – rozwiązanie może być skalowane i adaptowane do różnych segmentów rynku, w zależności od potrzeb klientów i potencjalnych partnerów technologicznych;
  • Lepsza jakość – poprawa jakości świadczonych usług, w tym m.in. większy zasięg sieci;
  • Bezpieczeństwo – dywersyfikacja zwiększa stabilność biznesu i pozwala uniknąć wielu pułapek, takich jak vendor-lock (np. w przypadku zablokowania przez innego MNO cen);
  • Elastyczność oferty – możliwość łatwego przeniesienia bazy klientów do drugiego MNO; umożliwienie wyboru zasięgu pozwala lepiej odpowiadać na potrzeby klientów, co zwiększa ich satysfakcję i przekłada się na lojalność;
  • Wyróżnienie na rynku – wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań, takich jak wybór operatora zasięgu, pomaga budować przewagę konkurencyjną i przyciągać nowych klientów;
  • Budowa wizerunku marki – oferowanie rozwiązań dostosowanych do klientów świadczy o profesjonalizmie i trosce o użytkowników, co buduje pozytywny odbiór firmy.

Komentarze

Michał Reutt, Dyrektor Marketingu i Rozwoju w Orange Wholesale

Chcemy być dla operatorów MVNO dostawcą rozwiązań pierwszego wyboru. Mamy poważne atuty: doskonałą sieć mobilną, łatwy dostęp do platformy MVNE oraz kompleksową i nowoczesną ofertę zbudowania własnej telefonii komórkowej. Uzupełniają je przyjazne warunki współpracy oraz profesjonalna obsługa zarówno na etapie sprzedaży jak i wdrożenia usługi. Dywersyfikacja dostawców jest naszym zdaniem jednym z najprostszych, a zarazem niezbędnych etapów rozwoju biznesu w konkurencyjnym środowisku operatorów wirtualnych. Nie myślimy zresztą jedynie o klasycznym MVNO, ale także o rozwoju – we współpracy z operatorami.

Anna Ossowska-Osuch, Dyrektor marki lajt mobile

Decyzja o współpracy z Orange była dla nas strategicznym krokiem w kierunku zaspokojenia rosnących potrzeb naszych klientów i dalszego rozwoju marki. Dzięki nowemu modelowi zyskaliśmy nie tylko możliwość oferowania jednych z najbardziej konkurencyjnych rozwiązań na rynku, ale również szansę na wprowadzenie innowacyjnych usług.

Szczególnie cieszy nas elastyczność, jaką daje model PAYG i dostęp do platformy MVNE przez API. Taki sposób współpracy pozwala nam na precyzyjne dostosowywanie oferty do zmieniających się potrzeb rynku oraz budowanie przewagi konkurencyjnej.

Możliwość wyboru między zasięgiem dwóch operatorów to rozwiązanie, które wyróżnia nas wśród MVNO w Polsce. Nie tylko zwiększyło to satysfakcję obecnych klientów, ale również przyciągnęło nowych użytkowników, którzy wcześniej mieli wątpliwości co do jakości zasięgu. Dodatkowo, wprowadziliśmy szereg usprawnień organizacyjnych i procesowych, które wzmacniają naszą efektywność operacyjną.

Nasze partnerstwo z Orange to przykład tego, jak współpraca z dużym, doświadczonym operatorem może wspierać dynamiczny rozwój mniejszej marki, jednocześnie zwiększając zaufanie i lojalność klientów.


Telestrada specjalizuje się w dostarczaniu zaawansowanych technologicznie rozwiązań telekomunikacyjnych, zarówno dla klientów indywidualnych, jak i biznesowych. W jej portfolio znajdują się m.in. marka lajt mobile. Lajt mobile to innowacyjna sieć MVNO, która od 2015 roku łączy prostotę z konkurencyjnymi cenami, rewolucjonizując rynek telekomunikacyjny.

Firma oferuje jedne z najtańszych abonamentów, zapewniając niezawodny zasięg i stałe ceny przez cały okres umowy. Wyróżnia się także wyjątkową obsługą klienta – zamiast botów, oferuje bezpośredni kontakt z doradcami, którzy pomagają na każdym etapie współpracy. Dbałość o bezpieczeństwo danych klientów oraz stabilność usług to priorytet marki.

Najnowsze wpisy

MVNO - Jak budować przewagę biznesową, gdy konkurencja ceną nie jest możliwa

Studium przypadku: Telestrada - o tym dlaczego warto zdywersyfikować dostawców MNO.

Dowiedz się więcej

Raport o rynku operatorskim w Polsce 2025

Tematem przewodnim 5. edycji raportu „What’s Up Wholesale?” są nowe wymogi regulacyjne i ich wpływ na przedsiębiorstwa telekomunikacyjne z sektora MŚP.

Dowiedz się więcej

Raport – Przyszłość komunikacji firm z klientami

Odkryj, jak RCS może zrewolucjonizować komunikację firm z klientami! Pobierz raport Orange Polska i Tide Software.

Dowiedz się więcej

Jak w prosty sposób dzięki MVNO zbudować atrakcyjną ofertę konwergentną

Obejrzyj nagranie webinaru o naszej ofercie MVNO dla operatorów telekomunikacyjnych.

Dowiedz się więcej