Zapewnienie wysokiej jakości i stabilności świadczonych usług jest coraz częściej kluczowym czynnikiem wpływającym na wynik finansowy operatora. Dzieje się tak nie tylko dlatego, że klienci niezadowoleni z jakości usług po prostu znajdą innego dostawcę. Równie ważnym powodem są stale rosnące i coraz bardziej wyśrubowane wymogi umów dotyczących gwarantowanej dostępności usług i maksymalnego czasu odtwarzania niedziałającego łącza (tzw. SLA, Service Level Agreement).
Nieodtworzenie usługi w ustalonym czasie oznacza dla operatora nałożenie kar umownych. Trend rynkowy jest jasny: normy SLA stają się coraz bardziej wyśrubowane. Częste są zapisy o maksymalnym czasie usunięcia awarii w ciągu 6 godzin – w reżimie 24 godziny na dobę, 365 dni w roku. Zdarzają się także normy ekstremalne, np. 4h.
Kary finansowe oraz organizowanie ekip naprawczych (nie tylko telekomunikacyjnych – często potrzebny jest także sprzęt budowlany, itd.) – windują koszty i obarczają wynik finansowy operatora ryzykiem. W razie awarii i niedostępności usługi operator cierpi też wizerunkowo. Obciążone jest Biuro Obsługi Klienta, a sytuacje te przekładają się na odpływ klientów do konkurencji (tzw. churn). Szczególnie dotyczy to operatorów korzystających z łączy na terenach, gdzie realizowane są duże inwestycje (np. budowa drogi, modernizacje infrastruktury). W praktyce bowiem 90% awarii powodowanych jest przez dewastacje, np. koparką. Infrastruktura telekomunikacyjna sama z siebie po prostu rzadko się psuje.
Rozwiązaniem eliminującym ryzyko jest protekcja sieci transmisji danych – zabezpieczenie jej przed awariami i zapewnienie rozwiązań zapasowych. Istnieje kilka wariantów realizacji protekcji. Ich wspólny mianownik to zapewnienie ciągłości działania usługi nawet po wystąpieniu awarii, tak by problem nie był odczuwalny dla odbiorcy usług, a jego usunięcie nie odbywało się pod presją czasu, SLA i kar finansowych. Protekcja sieci to nic innego jak mechanizm redukcji ryzyka operacyjnego i finansowego operatora.
To pierwszy, podstawowy mechanizm protekcji, oparty o usługę pakietowej transmisji danych na sieci Metro Ethernet oraz rozdzielność tras pomiędzy węzłami.
Rozwiązanie to zapewnia wysokie bezpieczeństwo przesyłu strumienia danych. Jego działanie jest szybkie i niezauważalne w przypadku awarii, choć z ograniczeniem – nie zapewnia fizycznej protekcji łącza do klienta (adresu zakończenia usługi).
Polega ona na zestawieniu łącza zapasowego. Nie jest ono jednak zapasowe dla konkretnego łącza z punktu A do B, ale służy jako backup, zapasowy ring dla całego zasobu (np. połączenia między całymi miastami). W razie awarii cała transmisja przenoszona jest na ring zapasowy.
Protekcja szkieletowa realizowana jest w oparciu o sieć xWDM.
Niewątpliwie najlepsze i najpewniejsze rozwiązanie zabezpieczające przesył danych. Dlaczego? Jest to bowiem nic innego, jak fizyczna realizacja drugiego, zapasowego łącza o takiej samej funkcjonalności jak łącze pierwotne. Zabezpieczenie sieci w ten sposób jest jednak okupione wysokimi kosztami wiążącymi się z budową odrębnej infrastruktury, jak i późniejszym jej utrzymaniem.
Usługa (funkcjonalność) skierowana do operatorów sieci regionalnych. Polega na zestawieniu dwukierunkowego ringu teletransmisyjnego Ethernet o przepływności do 100 Gb/s z możliwością odejść na portach 1 GbE i 10 GbE (dlatego jest użyteczna dla minimum 4 lokalizacji na przebiegu łącza podstawowego). Transmisja wewnątrz ringu, w razie awarii, jest przełączana na łącze zapasowe w czasie nie dłuższym niż 50 milisekund. Więcej o tym, dlaczego w ringu jest bezpieczniej piszemy w osobnym artykule.
Z wszystkich tych propozycji rozwiązań w zakresie protekcji sieci transmisji danych, operatorzy mogą skorzystać w każdym zakątku kraju. I korzystają – zabezpieczamy znaczną część ich ruchu. A jako jeden dostawca drogi podstawowej i zapasowej gwarantujemy fizyczną rozdzielność dróg oraz systemową ochronę. Co ważne, nie tylko jesteśmy w stanie spełnić każde, nawet najbardziej wyśrubowane wymogi ciągłości transmisji i protekcji sieci, ale także możemy dopomóc w ich wyborze.
Autor: Andrzej Adach
27 sierpnia 2025
Polski rynek telekomunikacyjny 2025: trendy konsumenckie a rynek hurtowy
Polski rynek telekomunikacyjny przechodzi obecnie istotne przemiany, które będą miały kluczowe znaczenie dla jego przyszłości. Analiza trendów pozwala odpowiedzieć na wiele istotnych pytań.
22 sierpnia 2025
Sposoby ochrony przed DDoS, czyli jak przygotować się do nowelizacji ustawy KSC
Dowiedz się, jak możesz chronić swoją sieć przed atakami DDoS, a tym samym przygotować się do nowelizacji ustawy KSC.
26 czerwca 2025
Wymogi nowelizowanej ustawy o KSC wobec operatorów oraz sposoby ochrony przed DDoS
Obejrzyj nagranie webinaru i dowiedz się o nowych wymogach ustawowych wobec operatorów w zakresie cyberbezpieczeństwa.
24 kwietnia 2025
MVNO - Jak budować przewagę biznesową, gdy konkurencja ceną nie jest możliwa
Studium przypadku: Telestrada - o tym dlaczego warto zdywersyfikować dostawców MNO.