Chcesz wiedzieć, jak Orange zapewnia wysoką jakość usług w sieciach rBSA i co stoi za ich skutecznością? Zastanawiasz się, czy infrastruktura rBSA dorównuje własnej sieci operatora i jakie standardy są kluczowe dla utrzymania jej niezawodności? Sprawdź, jak rozwijamy współpracę z operatorami, dbając o najwyższe standardy techniczne i jakościowe nawet w najbardziej odległych zakątkach kraju. Oto nasze sekrety skutecznego zarządzania siecią i zapewnienia satysfakcji klientów.
Na początek kilka kluczowych dat w telegraficznym skrócie.
Posiadamy 2 modele w jakich świadczymy usługi na infrastrukturze operatorów trzecich:
Modele wykorzystania infrastruktury FTTH w Orange
W 2016 roku opracowaliśmy i wdrożyliśmy standardy techniczne i jakościowe we współpracy rBSA. Dokument – dostępny dla operatorów po rozpoczęciu rozmów – jest na bieżąco aktualizowany zgodnie z nowymi standardami oraz oczekiwaniami klientów.
Opisuje wymagania ogólne oraz możliwości rozwiązań technicznych, które ze względu na dużą elastyczność są cenione przez OI. W dokumencie znajdziemy wytyczne w procesie dostarczania usług rBSA, w tym standardy budowy Punktu Dostępu do Usługi (PDU), wymagania do konfiguracji OLT-ów i sieci dla każdej z usług (internet, VoIP, TV i VoD) oraz globalne wymagania dla usługi dostarczanej w rBSA.
Proces techniczny, który obejmuje realizację, uruchomienie i konfigurację usług w modelu rBSA, składa się z następujących etapów:
Model rBSA – realizacja usług specyficznych dla Orange (VLAN-y)
Jakość usług jest obecnie największym wyzwaniem na rynku hurtowym. W związku z tym aktywnie:
Monitoring poszczególnych elementów infrastruktury i procesów ma kluczowy wpływ na liczbę zgłoszeń związanych z funkcjonowaniem usług. Prowadzimy m.in. takie działania jak:
Dodatkowo wdrożyliśmy narzędzia pomiarowe wspierające nas w:
Od początku projektu mierzymy się z opiniami, że jakość usług na sieci rBSA nie jest taka sama jak sieci Orange. Na sieci rBSA świadczymy jednak dokładnie takie same usługi jak na sieci własnej, a pomiary speed-testów, wykonywane przez te same ekipy i według tej samej metodologii na obu sieciach, dają podobne, najczęściej identyczne wyniki. Parametry jakościowe sieci rBSA i Orange są takie same.
Dla ogólnej oceny ważny jest także rozkład geograficzny i typowy sposób realizacji usług. Sieć rBSA popularna jest głównie na mniejszych miejscowościach:
Monitorowanie jakości usług rBSA – speedtest’y
Taka rozbieżność w strukturze sieci wpływa na długość i częstotliwość napraw. Dłuższe czasy usuwania awarii oraz większa liczba awarii w sieci rBSA wynikają głównie ze specyfiki jej budowy w terenie rozproszonym, gdzie większość linii i przyłączy jest napowietrzna.
Monitorowanie jakości usług rBSA – awaryjność
To jest kluczowa różnica w porównaniu do sieci miejskich, które są w dużej mierze doziemne i mniej narażone na warunki atmosferyczne, dewastacje czy inne problemy związane z jej utrzymaniem.
Zespół Orange zapewnia wsparcie przy każdym zgłoszonym problemie na sieci rBSA, nie zostawiając operatorów samych sobie. Często pomagamy także w rozwiązywaniu innych zagadnień technicznych. Mamy ekspertów specjalizujących się w różnych dziedzinach.
W tabeli przedstawiono rozkład procentowy problemów jakościowych, z którymi najczęściej się spotykamy podczas monitorowania jakości usług Orange na sieci własnej i rBSA.
Monitorowanie jakości usług rBSA – zespoły TaskForce
Najczęstsze problemy jakościowe dotyczą:
Dodatkowo, analizujemy rozkład procentowy klientów korzystających z sieci własnej i rBSA.
W obliczu rosnącego ruchu sieciowego oraz nowości technologicznych, takich jak wprowadzenie xGSPON, następuje ewolucja w zakresie planowania i budowy PDU zarówno po stronie Orange, jak i operatorów. Przy takiej dynamice zmian największym wyzwaniem pozostaje zapewnienie wysokiej jakości usług. Aby to osiągnąć niezbędny jest rozwój narzędzi do pomiaru i monitoring usług oraz wdrażanie innowacji związanych z automatyzacją pomiarów i weryfikacji jakości. Działania prewencyjne mają na celu eliminację problemów jeszcze przed ich zgłoszeniem przez klientów. I najczęściej tak właśnie się dzieje. W Orange stawiamy również na bezpośrednią współpracę z operatorami, ponieważ to przynosi największe korzyści zarówno w zakresie jakości obsługi, jak i skutecznej eliminacji wszelkich problemów jakościowych, co przekłada się na lepsze doświadczenia i satysfakcję naszych klientów.
Autor: Tomasz Prusiński, Ekspert Rozwoju Strategii Sieci i Usług Orange Polska
07 października 2025
Orange – pierwszy operator z RCS AI
Orange jako pierwszy operator w Polsce rozwija RCS AI, a wszystko to dzięki dofinansowaniu z programu PCI (Podkarpackie Centrum Innowacji). Sprawdź szczegóły tego projektu.
03 października 2025
Konfiguracja i utrzymanie usług IP
Obejrzyj nagranie webinaru i dowiedz się więcej o konfiguracji i utrzymaniu usług IP.
29 września 2025
Standardy techniczne i jakościowe we współpracy rBSA z Orange
Sprawdź, jak w Orange rozwijamy współpracę z operatorami, dbając o najwyższe standardy techniczne i jakościowe nawet w najbardziej odległych zakątkach kraju. Oto nasze sekrety skutecznego zarządzania siecią i zapewnienia satysfakcji klientów.
02 września 2025
Od legislacyjnej teorii do rynkowej praktyki. Walka z CLI spoofingiem
O podszywaniu się (spoofingu) pod inny numer telefonu (Calling Line Identification) - na czym polega, jak z tym walczyć.