Chcesz wiedzieć, jak Orange zapewnia wysoką jakość usług w sieciach rBSA i co stoi za ich skutecznością? Zastanawiasz się, czy infrastruktura rBSA dorównuje własnej sieci operatora i jakie standardy są kluczowe dla utrzymania jej niezawodności? Sprawdź, jak rozwijamy współpracę z operatorami, dbając o najwyższe standardy techniczne i jakościowe nawet w najbardziej odległych zakątkach kraju. Oto nasze sekrety skutecznego zarządzania siecią i zapewnienia satysfakcji klientów.
Na początek kilka kluczowych dat w telegraficznym skrócie.
Posiadamy 2 modele w jakich świadczymy usługi na infrastrukturze operatorów trzecich:
Modele wykorzystania infrastruktury FTTH w Orange
W 2016 roku opracowaliśmy i wdrożyliśmy standardy techniczne i jakościowe we współpracy rBSA. Dokument – dostępny dla operatorów po rozpoczęciu rozmów – jest na bieżąco aktualizowany zgodnie z nowymi standardami oraz oczekiwaniami klientów.
Opisuje wymagania ogólne oraz możliwości rozwiązań technicznych, które ze względu na dużą elastyczność są cenione przez OI. W dokumencie znajdziemy wytyczne w procesie dostarczania usług rBSA, w tym standardy budowy Punktu Dostępu do Usługi (PDU), wymagania do konfiguracji OLT-ów i sieci dla każdej z usług (internet, VoIP, TV i VoD) oraz globalne wymagania dla usługi dostarczanej w rBSA.
Proces techniczny, który obejmuje realizację, uruchomienie i konfigurację usług w modelu rBSA, składa się z następujących etapów:
Model rBSA – realizacja usług specyficznych dla Orange (VLAN-y)
Jakość usług jest obecnie największym wyzwaniem na rynku hurtowym. W związku z tym aktywnie:
Monitoring poszczególnych elementów infrastruktury i procesów ma kluczowy wpływ na liczbę zgłoszeń związanych z funkcjonowaniem usług. Prowadzimy m.in. takie działania jak:
Dodatkowo wdrożyliśmy narzędzia pomiarowe wspierające nas w:
Od początku projektu mierzymy się z opiniami, że jakość usług na sieci rBSA nie jest taka sama jak sieci Orange. Na sieci rBSA świadczymy jednak dokładnie takie same usługi jak na sieci własnej, a pomiary speed-testów, wykonywane przez te same ekipy i według tej samej metodologii na obu sieciach, dają podobne, najczęściej identyczne wyniki. Parametry jakościowe sieci rBSA i Orange są takie same.
Dla ogólnej oceny ważny jest także rozkład geograficzny i typowy sposób realizacji usług. Sieć rBSA popularna jest głównie na mniejszych miejscowościach:
Monitorowanie jakości usług rBSA – speedtest’y
Taka rozbieżność w strukturze sieci wpływa na długość i częstotliwość napraw. Dłuższe czasy usuwania awarii oraz większa liczba awarii w sieci rBSA wynikają głównie ze specyfiki jej budowy w terenie rozproszonym, gdzie większość linii i przyłączy jest napowietrzna.
Monitorowanie jakości usług rBSA – awaryjność
To jest kluczowa różnica w porównaniu do sieci miejskich, które są w dużej mierze doziemne i mniej narażone na warunki atmosferyczne, dewastacje czy inne problemy związane z jej utrzymaniem.
Zespół Orange zapewnia wsparcie przy każdym zgłoszonym problemie na sieci rBSA, nie zostawiając operatorów samych sobie. Często pomagamy także w rozwiązywaniu innych zagadnień technicznych. Mamy ekspertów specjalizujących się w różnych dziedzinach.
W tabeli przedstawiono rozkład procentowy problemów jakościowych, z którymi najczęściej się spotykamy podczas monitorowania jakości usług Orange na sieci własnej i rBSA.
Monitorowanie jakości usług rBSA – zespoły TaskForce
Najczęstsze problemy jakościowe dotyczą:
Dodatkowo, analizujemy rozkład procentowy klientów korzystających z sieci własnej i rBSA.
W obliczu rosnącego ruchu sieciowego oraz nowości technologicznych, takich jak wprowadzenie xGSPON, następuje ewolucja w zakresie planowania i budowy PDU zarówno po stronie Orange, jak i operatorów. Przy takiej dynamice zmian największym wyzwaniem pozostaje zapewnienie wysokiej jakości usług. Aby to osiągnąć niezbędny jest rozwój narzędzi do pomiaru i monitoring usług oraz wdrażanie innowacji związanych z automatyzacją pomiarów i weryfikacji jakości. Działania prewencyjne mają na celu eliminację problemów jeszcze przed ich zgłoszeniem przez klientów. I najczęściej tak właśnie się dzieje. W Orange stawiamy również na bezpośrednią współpracę z operatorami, ponieważ to przynosi największe korzyści zarówno w zakresie jakości obsługi, jak i skutecznej eliminacji wszelkich problemów jakościowych, co przekłada się na lepsze doświadczenia i satysfakcję naszych klientów.
Autor: Tomasz Prusiński, Ekspert Rozwoju Strategii Sieci i Usług Orange Polska
29 września 2025
Standardy techniczne i jakościowe we współpracy rBSA z Orange
Sprawdź, jak w Orange rozwijamy współpracę z operatorami, dbając o najwyższe standardy techniczne i jakościowe nawet w najbardziej odległych zakątkach kraju. Oto nasze sekrety skutecznego zarządzania siecią i zapewnienia satysfakcji klientów.
02 września 2025
Od legislacyjnej teorii do rynkowej praktyki. Walka z CLI spoofingiem
O podszywaniu się (spoofingu) pod inny numer telefonu (Calling Line Identification) - na czym polega, jak z tym walczyć.
27 sierpnia 2025
Polski rynek telekomunikacyjny 2025: trendy konsumenckie a rynek hurtowy
Polski rynek telekomunikacyjny przechodzi obecnie istotne przemiany, które będą miały kluczowe znaczenie dla jego przyszłości. Analiza trendów pozwala odpowiedzieć na wiele istotnych pytań.
22 sierpnia 2025
Sposoby ochrony przed DDoS, czyli jak przygotować się do nowelizacji ustawy KSC
Dowiedz się, jak możesz chronić swoją sieć przed atakami DDoS, a tym samym przygotować się do nowelizacji ustawy KSC.