Standardy techniczne i jakościowe we współpracy rBSA z Orange

Chcesz wiedzieć, jak Orange zapewnia wysoką jakość usług w sieciach rBSA i co stoi za ich skutecznością? Zastanawiasz się, czy infrastruktura rBSA dorównuje własnej sieci operatora i jakie standardy są kluczowe dla utrzymania jej niezawodności? Sprawdź, jak rozwijamy współpracę z operatorami, dbając o najwyższe standardy techniczne i jakościowe nawet w najbardziej odległych zakątkach kraju. Oto nasze sekrety skutecznego zarządzania siecią i zapewnienia satysfakcji klientów.

Kluczowe etapy rozwoju współpracy z operatorami

Na początek kilka kluczowych dat w telegraficznym skrócie.

  • Pierwszy kontrakt w ramach rBSA podpisaliśmy w 2015 roku z klientem z Łodzi.
  • W 2016 wdrożyliśmy model rLLU i zwiększyliśmy możliwości techniczne usług.
  • Kolejne lata przyniosły współpracę z hurtownikami: Nexerą, Tauronem i Światłowodem Inwestycje.
  • W 2022 po raz pierwszy umożliwiliśmy dostęp do naszych usług za pomocą interfejsu API.
  • W 2024 wprowadziliśmy profil 900/100M.
  • Rok 2025 poświęciliśmy na realizację projektów KPO/FERC i wdrożenie technologii xGSPON.
Modele wykorzystania infrastruktury FTTH w Orange

Posiadamy 2 modele w jakich świadczymy usługi na infrastrukturze operatorów trzecich:

  • rBSA (Remote Broadband Service Access): usługi realizujemy na sieci i urządzeniach aktywnych Operatorów Infrastrukturalnych (OI), co daje pełną kontrolę nad infrastrukturą i elastyczność w dostosowaniu usług.
  • rLLU (Retail Local Loop): usługi opierają się na pasywnej infrastrukturze OI, podczas gdy urządzenia aktywne, jak OLT-y, pozostają własnością Orange, zapewniając większą kontrolę nad urządzeniami aktywnymi.

Modele wykorzystania infrastruktury FTTH w Orange

Standardy techniczne i jakościowe

W 2016 roku opracowaliśmy i wdrożyliśmy standardy techniczne i jakościowe we współpracy rBSA. Dokument – dostępny dla operatorów po rozpoczęciu rozmów – jest na bieżąco aktualizowany zgodnie z nowymi standardami oraz oczekiwaniami klientów.

Opisuje wymagania ogólne oraz możliwości rozwiązań technicznych, które ze względu na dużą elastyczność są cenione przez OI. W dokumencie znajdziemy wytyczne w procesie dostarczania usług rBSA, w tym standardy budowy Punktu Dostępu do Usługi (PDU), wymagania do konfiguracji OLT-ów i sieci dla każdej z usług (internet, VoIP, TV i VoD) oraz globalne wymagania dla usługi dostarczanej w rBSA.

Przykład architektury sieci i procesu świadczenia usług w ramach współpracy rBSA z Orange

Proces techniczny, który obejmuje realizację, uruchomienie i konfigurację usług w modelu rBSA, składa się z następujących etapów:

  • Budowa Punktu Dostępu do Usługi (PDU)
  • Przygotowanie pliku wsadowego – OLT-y: ustalenie s-VLAN-ów, ewidencja OLT-ów w systemach Orange
  • Dostarczenie sprzętu testowego do OI
  • Konfiguracja i uruchomienie usług
  • Testy usług: wewnętrzne operatora, (e2e), FUT
  • Komercjalizacja i sprzedaż usług

Model rBSA – realizacja usług specyficznych dla Orange (VLAN-y)

Zarządzanie jakością usług

Jakość usług jest obecnie największym wyzwaniem na rynku hurtowym. W związku z tym aktywnie:

  • rozbudowujemy istniejące Punkty Dostępu do Usługi (PDU) oraz budujemy nowe ze względu na:
    • przyrost liczby urządzeń klienckich na sieci,
    • wzrost przepływności i wymagań dotyczących internetu per klient, takich jak: wdrożenie nowych opcji (900M) na sieci 3rd party, telewizja OTT, platformy streamingowe oraz przeniesienie dużej ilości usług dodanych do internetu
  • wdrażamy jednolite zasady i progi rozbudowy PDU dla infrastruktury dzierżawionej (3rd party) oraz własnej sieci Orange
  • realizujemy działania związane z utrzymaniem wysokiej jakości usług w ramach zespołu crossdomenowego TaskForce
  • stale monitorujemy wysycenia portów
  • wdrażamy – na podstawie zdobytych doświadczeń – nowe rozwiązania optymalizujące ruch w PWR, takie jak np. multicast statyczny, który potencjalnie może zmniejszyć ruch w PDU nawet o 30%.
Monitoring i analiza infrastruktury oraz procesów

Monitoring poszczególnych elementów infrastruktury i procesów ma kluczowy wpływ na liczbę zgłoszeń związanych z funkcjonowaniem usług. Prowadzimy m.in. takie działania jak:

  • sprawdzanie obciążenia PDU, w tym kryteria poziomu saturacji,
  • porównanie jakości usług rBSA z usługami na własnej sieci, obejmujące:
    • pomiar prędkości
    • awaryjność usług
  • monitoring i analiza jakości sieci i dostarczanych usług

Dodatkowo wdrożyliśmy narzędzia pomiarowe wspierające nas w:

  • proaktywnym wykrywaniu pogorszenia się jakości usług, w tym sond „Exfo”,
  • utrzymaniu wysokiej jakości usług, zwłaszcza w przypadku telewizji (TV),
  • zarządzaniu ruchem sieciowym,
  • wdrożeniu systemów QoS (Quality of Service),
  • regularnych audytach i analizach jakości usług.
Jakość sieci rBSA to jakość sieci Orange

Od początku projektu mierzymy się z opiniami, że jakość usług na sieci rBSA nie jest taka sama jak sieci Orange. Na sieci rBSA świadczymy jednak dokładnie takie same usługi jak na sieci własnej, a pomiary speed-testów, wykonywane przez te same ekipy i według tej samej metodologii na obu sieciach, dają podobne, najczęściej identyczne wyniki. Parametry jakościowe sieci rBSA i Orange są takie same.

Wpływ struktury geograficznej i budowy sieci na czas i ilość usuwania awarii

Dla ogólnej oceny ważny jest także rozkład geograficzny i typowy sposób realizacji usług. Sieć rBSA  popularna jest głównie na mniejszych miejscowościach:

  • Orange:
    • 60% usług realizowanych w dużych miastach, w budynkach wielorodzinnych
    • 40% usług w mniejszych miastach i wsiach, w budynkach jednorodzinnych
  • rBSA:
    • 12% usług w dużych miastach, w budynkach wielorodzinnych
    • 88% usług w mniejszych miastach i wsiach, w budynkach jednorodzinnych

Monitorowanie jakości usług rBSA – speedtest’y

Taka rozbieżność w strukturze sieci wpływa na długość i częstotliwość napraw. Dłuższe czasy usuwania awarii oraz większa liczba awarii w sieci rBSA wynikają głównie ze specyfiki jej budowy w terenie rozproszonym, gdzie większość linii i przyłączy jest napowietrzna.

Monitorowanie jakości usług rBSA – awaryjność

To jest kluczowa różnica w porównaniu do sieci miejskich, które są w dużej mierze doziemne i mniej narażone na warunki atmosferyczne, dewastacje czy inne problemy związane z jej utrzymaniem.

Wsparcie profesjonalnego partnera biznesowego

Zespół Orange zapewnia wsparcie przy każdym zgłoszonym problemie na sieci rBSA, nie zostawiając operatorów samych sobie. Często pomagamy także w rozwiązywaniu innych zagadnień technicznych. Mamy ekspertów specjalizujących się w różnych dziedzinach.

W tabeli przedstawiono rozkład procentowy problemów jakościowych, z którymi najczęściej się spotykamy podczas monitorowania jakości usług Orange na sieci własnej i rBSA.

Monitorowanie jakości usług rBSA – zespoły TaskForce

Najczęstsze problemy jakościowe dotyczą:

  • Internetu: opóźnienia, przeciążenia, straty pakietów, stabilność połączeń
  • TV: niedostępność, zakłócenia obrazu i dźwięku

Dodatkowo, analizujemy rozkład procentowy klientów korzystających z sieci własnej i rBSA.

Podsumowanie

W obliczu rosnącego ruchu sieciowego oraz nowości technologicznych, takich jak wprowadzenie xGSPON, następuje ewolucja w zakresie planowania i budowy PDU zarówno po stronie Orange, jak i operatorów. Przy takiej dynamice zmian największym wyzwaniem pozostaje zapewnienie wysokiej jakości usług. Aby to osiągnąć niezbędny jest rozwój narzędzi do pomiaru i monitoring usług oraz wdrażanie innowacji związanych z automatyzacją pomiarów i weryfikacji jakości. Działania prewencyjne mają na celu eliminację problemów jeszcze przed ich zgłoszeniem przez klientów. I najczęściej tak właśnie się dzieje. W Orange stawiamy również na bezpośrednią współpracę z operatorami, ponieważ to przynosi największe korzyści zarówno w zakresie jakości obsługi, jak i skutecznej eliminacji wszelkich problemów jakościowych, co przekłada się na lepsze doświadczenia i satysfakcję naszych klientów.

Autor: Tomasz Prusiński, Ekspert Rozwoju Strategii Sieci i Usług Orange Polska

Najnowsze wpisy

Orange – pierwszy operator z RCS AI

Orange jako pierwszy operator w Polsce rozwija RCS AI, a wszystko to dzięki dofinansowaniu z programu PCI (Podkarpackie Centrum Innowacji). Sprawdź szczegóły tego projektu.

Dowiedz się więcej

Konfiguracja i utrzymanie usług IP

Obejrzyj nagranie webinaru i dowiedz się więcej o konfiguracji i utrzymaniu usług IP.

Dowiedz się więcej

Standardy techniczne i jakościowe we współpracy rBSA z Orange

Sprawdź, jak w Orange rozwijamy współpracę z operatorami, dbając o najwyższe standardy techniczne i jakościowe nawet w najbardziej odległych zakątkach kraju. Oto nasze sekrety skutecznego zarządzania siecią i zapewnienia satysfakcji klientów.

Dowiedz się więcej

Od legislacyjnej teorii do rynkowej praktyki. Walka z CLI spoofingiem

O podszywaniu się (spoofingu) pod inny numer telefonu (Calling Line Identification) - na czym polega, jak z tym walczyć.

Dowiedz się więcej