Orange Wholesale, Orange Fab i firma Chatporter rozwijają nową usługę – RCS AI. Projekt, który łączy usługi telekomunikacyjne ze sztuczną inteligencją, otrzymał dofinansowanie w wysokości 400 tys. zł od Podkarpackiego Centrum Innowacji (PCI). Skierowany jest do firm, które chcą prowadzić nowoczesną, interaktywną i spersonalizowaną komunikację ze swoimi klientami.
Obecnie w sieci Orange jest ponad 5 mln użytkowników RCS. To zaawansowany i rozbudowany system komunikacji, łączący najlepsze cechy wiadomości tekstowych i rozwiązań znanych z komunikatorów internetowych. RCS-a nie trzeba instalować – wykorzystuje on standardową aplikację do obsługi SMS-ów i MMS-ów, którą zmienia w bezpieczną multimedialną platformę, w której całość komunikacji jest szyfrowana pomiędzy użytkownikami.
Jednym z najpopularniejszych zastosowań RCS jest komunikacja biznesowa A2P na urządzenia mobilne. To wszelkiego rodzaju wiadomości reklamowe wysyłane m.in. SMS-ami i MMS-ami. Już „goły” RCS przenosi mobile marketing na inny poziom wykorzystując wszelkie zalety multimedialnego kontaktu z klientem:
RCS AI rozwija standardowe możliwości RCS-a w pełni interaktywne doświadczenie klienta i bliski, spersonalizowany kontakt z marką – mówi Radosław Turek, Kierownik Produktu w Orange Wholesale Polska – Jedynym ograniczeniem jest wyobraźnia przedsiębiorców i pomysł na to, jak jeszcze mogą go wykorzystać.
Do typowych zastosowań RCS AI możemy zaliczyć m.in. automatyczne tłumaczenia. Ma to szczególne znaczenie w segmencie e-commerce, gdzie naturalnym trendem jest ekspansja zagraniczna i kontakt z obcojęzycznymi klientami. Dzięki RCS-owi są oni obsługiwani na każdym etapie procesu zakupowego w ojczystym języku. Daje to znacząca przewagę konkurencyjną, bowiem wciąż w wielu krajach konsumenci wykazują obawy przed zakupami transgranicznymi i wolą kupować u lokalnych dostawców.
RCS AI to także interaktywne katalogi produktów, które zastępują „esemesowe” linki do strony. Teraz produkt prezentowany jest w oknie dialogowym w sposób w pełni multimedialny, ale też… osobisty – dodaje Radosław Turek. Na przykład salon optyczny bez problemu może wykorzystać augmented reality i pokazać konkretny model okularów na nosie oglądającego go właśnie klienta. Wykorzysta do tego przednią kamerkę telefonu, oczywiście za zgodą konsumenta. Buty na nogach, czy natychmiastowa wizualizacja nowej lampy na biurku też nie będą stanowiły problemu.
Możliwości RCS AI najpełniej widać jednak przy implementacji asystenta AI. Wyobraźmy sobie sytuację, w której kontaktujemy się za pomocą RCS AI z restauracją. W oknie czatu pokazuje nam się fotorealistyczny awatar. Możemy z nim prowadzić naturalną rozmowę w czasie rzeczywistym i w dowolnym języku. Awatar zarezerwuje nam stolik na konkretny dzień, dopyta o planowaną liczbę osób, a nawet zaproponuje menu. Po wszystkim wyśle potwierdzenie. Takie rozwiązania są już dostępne i gotowe do wdrożenia za pomocą RCS AI. Będą działać na każdym telefonie obsługującym wiadomości RCS, bez dodatkowych aplikacji i konieczności logowania.
Z badania wykonanego na potrzeby raportu Tide Software i Orange Polska „Przyszłość komunikacji firm z klientami” wynika, że 76% respondentów uważa wiadomości za najdogodniejszą formę komunikacji. 82% przedstawicieli pokolenia Zet preferuje komunikację konwersacyjną (np. poprzez komunikatory czy RCS), zamiast rozmów telefonicznych. Wszyscy są potencjalnymi e-konsumentami.
Połączenie RCS ze sztuczną inteligencją pozwala na tworzenie niestandardowych scenariuszy, dopasowanych do konkretnych potrzeb poszczególnych branż, firm i rynków. Ale już 3 podstawowe scenariusze zaimplementowane w RCS AI pokrywają 90% potrzeb rynku.
Scenariusz 1: Asystent Katalogu Produktów
Cel: Sprzedaż, prezentacja oferty produktów i usług
Działanie:
Korzyści:
Scenariusz 2: Asystent Knowledge Base
Cel: Wsparcie w zakresie szkoleń HR, bazy wiedzy dla doradców, pracowników i klientów, wsparcie techniczne i posprzedażowe
Działanie:
Korzyści:
Cel: Zbieranie danych od klientów, leadów, terenowych danych, raportów i ankiet
Działanie:
Korzyści:
Przykład działania:
Projekt RCS AI został zrealizowany przez Orange Polska przy wsparciu i współpracy z:
Umowa z PCI o dofinansowanie została podpisana 1 września i trwa do końca lutego 2026. Realizacja jest podzielona na 3 kamienie milowe, z których pierwszy został zrealizowany i zaakceptowany 30 września 2025.
Podmioty zainteresowane testami mogą kontaktować się za pośrednictwem maila rcs@orange.com
Zobacz także:
07 października 2025
Orange – pierwszy operator z RCS AI
Orange jako pierwszy operator w Polsce rozwija RCS AI, a wszystko to dzięki dofinansowaniu z programu PCI (Podkarpackie Centrum Innowacji). Sprawdź szczegóły tego projektu.
03 października 2025
Konfiguracja i utrzymanie usług IP
Obejrzyj nagranie webinaru i dowiedz się więcej o konfiguracji i utrzymaniu usług IP.
29 września 2025
Standardy techniczne i jakościowe we współpracy rBSA z Orange
Sprawdź, jak w Orange rozwijamy współpracę z operatorami, dbając o najwyższe standardy techniczne i jakościowe nawet w najbardziej odległych zakątkach kraju. Oto nasze sekrety skutecznego zarządzania siecią i zapewnienia satysfakcji klientów.
02 września 2025
Od legislacyjnej teorii do rynkowej praktyki. Walka z CLI spoofingiem
O podszywaniu się (spoofingu) pod inny numer telefonu (Calling Line Identification) - na czym polega, jak z tym walczyć.