Lajt mobile, podobnie jak konkurencyjne MVNO, działało w oparciu o zasięg jednej sieci udostępnianej przez dużego operatora. Takie rozwiązanie pozwalało na zbudowanie konkurencyjnej oferty – szczególnie w pierwszych latach działalności – i oferowanie atrakcyjnych cenowo planów komórkowych. Wraz z coraz bardziej dojrzewającym rynkiem i rosnącą konkurencją w segmencie wirtualnych sieci komórkowych, widoczne stały się ograniczenia związane z takim modelem. Rozwiązaniem okazała się współpraca z Orange.
Głównymi wyzwaniami były:
Doświadczenie historyczne Telestrady wskazywało, że optymalnym rozwiązaniem będzie – oprócz odświeżenia oferowanych usług – dywersyfikacja dostawców usług hurtowych. Lajt mobile jako pierwsza wirtualna sieć w Polsce postanowiła pozwolić klientom na wybór sieci, z jakiej chcą korzystać.
Poszukiwania nowego partnera rozpoczęto na przełomie 2021 i 2022 roku. Ostatecznie – po szeregu rozmów i testów – wybór padł na Orange. Głównymi powodami były:
Umowę podpisano w czerwcu 2023 roku.
Orange oferuje dwa modele współpracy, związane ze sposobem rozliczeń. Pakietowy zapewnia stałą cenę za usługi, np. za nielimitowane rozmowy, SMS-y i MMS-y oraz różnej wielkości paczki danych. PAYG (pay-as-you-go) to opcja dla operatorów, którzy mają już doświadczenie na rynku mobilnym i znają potencjał swoich klientów. Opłata pobierana jest za efektywne zużycie jednostkowe każdej usługi, np. transmisji danych (liczonych w GB), usług głosowych (za minutę połączenia) oraz SMS i MMS (za sztukę).
Lajt mobile zdecydowało się na model PAYG i dostęp do platformy MVNE przez API (Orange oferuje także dostęp bezpośrednio przez przeglądarkę internetową). Platforma jest prostym, funkcjonalnym i bezpiecznym narzędziem, dzięki któremu można:
Proces wdrożenia – od podjęcia decyzji do czasu komercyjnego uruchomienia usługi – trwał około 6 miesięcy. To bardzo szybkie tempo, bowiem na rynku podobne projekty trwają nawet 1,5 roku. Było to możliwe dzięki prostemu modelowi MVNO Orange, zrozumiałej dokumentacji oraz partnerskim relacjom. Istotne okazało się także doświadczenie obu stron w zakresie obsługi klienta końcowego i znajomość jego potrzeb. Na każdym etapie wdrażania poszczególnych komponentów Telestrada miała zapewnione techniczne wsparcie Orange.
lajt mobile |
Orange |
analiza dokumentacji technicznej dostarczonej przez Orange |
wdrożenie lajt mobile w systemach Orange (platforma MVNE, konfiguracja serwera sFTP) |
identyfikacja obszarów do zmian technicznych po stronie lajt mobile |
integracja API systemów lajt mobile z platformą MVNE |
budowa fizycznej komunikacji z platformą MVNE |
przeprowadzenie testów API, serwera sFTP, procesów aktywacyjnych i zarządzania kartami SIM (provisioningowych) |
integracja systemów lajt mobile z platformą MVNE |
produkcja spersonalizowanych kart SIM lajt mobile |
przebudowa procesów organizacyjnych, ofertowych i technicznych |
|
projekt kart SIM |
Przy tak złożonym projekcie, który „szyty jest na miarę” i dostosowywany pod konkretne potrzeby, istotnym elementem jest także bieżąca komunikacja:
Dzięki współpracy z Orange, lajt mobile jako pierwsza sieć komórkowa w Polsce umożliwiła klientom wybór między zasięgiem dwóch operatorów – Plus i Orange. W efekcie wyróżniła się na rynku, łącząc innowacyjność z troską o potrzeby klientów i wzmocniła zaufanie do marki oraz jej konkurencyjność.
Decyzja o dywersyfikacji dostawców zasięgu i nawiązaniu współpracy z Orange przyniosła także szereg pozytywnych zmian na poziomie organizacyjnym, jak i biznesowym:
Orange z kolei:
Dywersyfikacja dostawców zasięgu to rozwiązanie, które może przynieść wiele korzyści firmom telekomunikacyjnym, które działają w modelu MVNO. Najważniejsze to:
Komentarze
Michał Reutt, Dyrektor Marketingu i Rozwoju w Orange Wholesale
Chcemy być dla operatorów MVNO dostawcą rozwiązań pierwszego wyboru. Mamy poważne atuty: doskonałą sieć mobilną, łatwy dostęp do platformy MVNE oraz kompleksową i nowoczesną ofertę zbudowania własnej telefonii komórkowej. Uzupełniają je przyjazne warunki współpracy oraz profesjonalna obsługa zarówno na etapie sprzedaży jak i wdrożenia usługi. Dywersyfikacja dostawców jest naszym zdaniem jednym z najprostszych, a zarazem niezbędnych etapów rozwoju biznesu w konkurencyjnym środowisku operatorów wirtualnych. Nie myślimy zresztą jedynie o klasycznym MVNO, ale także o rozwoju – we współpracy z operatorami.
Anna Ossowska-Osuch, Dyrektor marki lajt mobile
Decyzja o współpracy z Orange była dla nas strategicznym krokiem w kierunku zaspokojenia rosnących potrzeb naszych klientów i dalszego rozwoju marki. Dzięki nowemu modelowi zyskaliśmy nie tylko możliwość oferowania jednych z najbardziej konkurencyjnych rozwiązań na rynku, ale również szansę na wprowadzenie innowacyjnych usług.
Szczególnie cieszy nas elastyczność, jaką daje model PAYG i dostęp do platformy MVNE przez API. Taki sposób współpracy pozwala nam na precyzyjne dostosowywanie oferty do zmieniających się potrzeb rynku oraz budowanie przewagi konkurencyjnej.
Możliwość wyboru między zasięgiem dwóch operatorów to rozwiązanie, które wyróżnia nas wśród MVNO w Polsce. Nie tylko zwiększyło to satysfakcję obecnych klientów, ale również przyciągnęło nowych użytkowników, którzy wcześniej mieli wątpliwości co do jakości zasięgu. Dodatkowo, wprowadziliśmy szereg usprawnień organizacyjnych i procesowych, które wzmacniają naszą efektywność operacyjną.
Nasze partnerstwo z Orange to przykład tego, jak współpraca z dużym, doświadczonym operatorem może wspierać dynamiczny rozwój mniejszej marki, jednocześnie zwiększając zaufanie i lojalność klientów.
Telestrada specjalizuje się w dostarczaniu zaawansowanych technologicznie rozwiązań telekomunikacyjnych, zarówno dla klientów indywidualnych, jak i biznesowych. W jej portfolio znajdują się m.in. marka lajt mobile. Lajt mobile to innowacyjna sieć MVNO, która od 2015 roku łączy prostotę z konkurencyjnymi cenami, rewolucjonizując rynek telekomunikacyjny.
Firma oferuje jedne z najtańszych abonamentów, zapewniając niezawodny zasięg i stałe ceny przez cały okres umowy. Wyróżnia się także wyjątkową obsługą klienta – zamiast botów, oferuje bezpośredni kontakt z doradcami, którzy pomagają na każdym etapie współpracy. Dbałość o bezpieczeństwo danych klientów oraz stabilność usług to priorytet marki.
24 kwietnia 2025
MVNO - Jak budować przewagę biznesową, gdy konkurencja ceną nie jest możliwa
Studium przypadku: Telestrada - o tym dlaczego warto zdywersyfikować dostawców MNO.
14 kwietnia 2025
Raport o rynku operatorskim w Polsce 2025
Tematem przewodnim 5. edycji raportu „What’s Up Wholesale?” są nowe wymogi regulacyjne i ich wpływ na przedsiębiorstwa telekomunikacyjne z sektora MŚP.
26 marca 2025
Raport – Przyszłość komunikacji firm z klientami
Odkryj, jak RCS może zrewolucjonizować komunikację firm z klientami! Pobierz raport Orange Polska i Tide Software.
13 marca 2025
Jak w prosty sposób dzięki MVNO zbudować atrakcyjną ofertę konwergentną
Obejrzyj nagranie webinaru o naszej ofercie MVNO dla operatorów telekomunikacyjnych.