Przyszłość OTT, czyli RCS na usługach operatora

Postęp wynika z wielu czynników. Stymulują go m.in. nowe technologie w infrastrukturze i sieciach telekomunikacyjnych oraz urządzeniach końcowych, ale także niezależni twórcy oprogramowania dostępnego w katalogach Google Play i Apple Store.

Operatorskie usługi pierwszej potrzeby

Software to jednak nie tylko aplikacje. Kolejne wersje systemów operacyjnych systematycznie zwiększają możliwości naszych smartfonów i na masową już skalę wykorzystują sztuczną inteligencję, komunikację głosową, możliwość blokowania niechcianych połączeń, czy w pełni multimedialne konwersacje.

Z rozwiązań potocznie określanych jako OTT (Over The Top) bardzo chętnie korzystają młodsze pokolenia. Jednocześnie spada zainteresowanie generycznymi usługami operatorów komórkowych, takimi jak połączenia głosowe czy SMS-y.

Świadomość usług telekomunikacyjnych jest relatywnie niska. Użytkownicy najczęściej nie zdają sobie sprawy, czym jest i na jakich zasadach działa np. mobilna transmisja danych. Z ich punktu widzenia możliwość surfowania po internecie, czy przesyłania wiadomości po prostu jest w telefonie i już. Oferta operatorska bez transmisji danych nie miałaby racji bytu.

Dla użytkowników istotne natomiast są usługi dostępne „w necie”: streaming video czy muzyki, kontakt z przyjaciółmi za pomocą wszelkiego rodzaju komunikatorów, a w wolnej chwili najnowsze tytuły gier, które również bez problemu działają na telefonach i oferują rywalizację. Czy w takim razie jest jeszcze miejsce na usługi operatora sieci komórkowej?

Operator może więcej

Miejsce operatora jest szczególne – łączy świat aplikacji z usługami telekomunikacyjnymi. Może je biznesowo wykorzystać, jeśli skoncentruje się na swojej generycznej działalności i skutecznie odpowie na coraz większy popyt na transmisję danych, szybszy internet i wszechobecny zasięg sieci telefonii mobilnej.

Jednym z kluczowych elementów jest oczywiście rozwój sieci dzięki technologiom 4G, 5G i kolejnym. Ale nie tylko, bowiem na rynku lokalnym operatorzy mają więcej argumentów:

  • możliwość zaoferowania nie tylko usług telefonii mobilnej, ale również stacjonarnych i telewizyjnych (konwergencja),
  • mniejsi operatorzy (zazwyczaj oferujący tylko usługi stacjonarne), dzięki atrakcyjnym ofertom na rynku krajowym mogą świadczyć usługi telefonii komórkowej w oparciu o MVNO,
  • zbudowana baza użytkowników,
  • znajomość potrzeb i oczekiwań swoich klientów,
  • możliwość bezpośredniego kontaktu z klientem,
  • identyfikowanie potrzeb rynku lokalnego i regulacji.

Dlatego połączenie dotychczasowych możliwości operatora telekomunikacyjnego wraz z tym, co oferują serwisy OTT otwiera przed operatorem dodatkowe możliwości:

  • przygotowania atrakcyjnej oferty pakietowej wraz z serwisami OTT (streaming video, muzyki, bezpłatne pakiety danych do sieci społecznościowych),
  • dosprzedaż dodatkowych usług własnych związanych np. z cyberbezpieczeństwem,
  • wykorzystanie własnych kanałów płatności np. na fakturze telekomunikacyjnej przy sprzedaży wszelkiego rodzaju dóbr cyfrowych w aplikacjach i serwisach internetowych,
  • przygotowanie celowanej oferty mobilnej pod konkretną grupę odbiorców np. abonament + pakiet gier mobilnych,
  • wykorzystanie nowoczesnych form komunikacji biznesowych takich jak RCS.
RCS na usługach operatora

Dobrze ilustruje to zaawansowany i rozbudowany system komunikacji multimedialnej Rich Communication Services, który łączy biznesowo możliwości sieci operatora i typowego OTT.

RCS jest natywnym (niewymagającym instalacji), multimedialnym komunikatorem wbudowanym do tej pory w telefony z Androidem. W 2024 roku do tego rozwiązania dołączył również Apple z iPhone’ami.

Cała komunikacja jest realizowana przez mobilną transmisję danych w sieci operatora lub – jeśli użytkownik zaloguje się do domowego Wi-Fi – także w sieci stacjonarnej.

  • Apple podjęło decyzję o wsparciu standardu RCS w 2024 roku
  • Dołączenie Apple do RCS daje potencjał +20% na rynku komunikacji biznesowej A2P

To wzorcowy przykład komplementarności usług OTT i operatorskich. Gdyby podobne do RCS-a rozwiązanie chciał stworzyć jakikolwiek operator, stanąłby przed projektem najpewniej przekraczającym jego możliwości. Początkowa inwestycja, wyzwania infrastrukturalne i związane z zasobami ludzkimi, a później wdrożenie, promocja i utrzymanie aplikacji – to tylko ogólny zarys potencjalnych prac. Pozostaje jeszcze m.in. konkurencja z innymi komunikatorami oraz najpewniej jedynie lokalny zasięg takiego serwisu. Jego powszechność byłaby pewnie znikoma.

Na szczęście współpraca pomiędzy operatorem i dostawcą OTT owocuje tym, że gotowy serwis jest dostarczony, a później utrzymywany przez specjalistyczną firmę. Nie wymaga od operatora kosztownego utrzymania i inwestycji w jego rozwój, a jego klienci otrzymują dodatkowy benefit w postaci nowoczesnego kanału komunikacji.

RCS to jednak nie tylko oszczędności. Operator ma realną szansę także na zwiększenie swoich przychodów. Pośrednio, dzięki komunikacji z klientami i reklamowaniu swoich usług oraz produktów. RCS to doskonałe narzędzie direct marketingu, które jest znacznie bardziej efektywne niż SMS-y czy e-maile.

Bezpośrednio, bowiem może zaoferować ten sam kanał RCS do komunikacji biznesowej A2P agregatorom, domom mediowym i markom, które chciałyby skorzystać z efektywnej i multimedialnej, a przede wszystkim bezpiecznej formy prezentacji swoich produktów.

Podstawowe wykorzystanie RCS

  • Informacja o ratach za telefon i fakturach – bezpieczny Basic RCS
  • Wsparcie klienta – konwersacja RCS jako alternatywa infolinii customer care
  • Płatności w kanale RCS: zapłać z fakturę, karty, szybkie przelewy

Komunikacja biznesowa RCS w Orange
RCS w Orange – komunikacja biznesowa A2P

Jak wykorzystujemy RCS-a w Orange? Część infrastruktury, a właściwie funkcjonalności dedykowanej na potrzeby wcześniej wymienionych grup odbiorców, udostępniliśmy w ramach oferty hurtowej RCS A2P. Już nie tylko my, ale także nasi klienci i operatorzy mogą dotrzeć do klientów sieci Orange za pomocą komunikacji RCS.

Rich Communication Services poza olbrzymimi możliwościami samej formy przekazu jest obecnie najbardziej bezpiecznym kanałem komunikacji z użytkownikiem.

Komunikaty, które są kierowane do naszych użytkowników są zawsze weryfikowane przez Orange, dzięki czemu chronimy odbiorcę przed phishingiem.

Autor: Radosław Turek, Kierownik Produktów Hurtowych, Orange Polska

Zobacz także:

Najnowsze wpisy

Od legislacyjnej teorii do rynkowej praktyki. Walka z CLI spoofingiem

O podszywaniu się (spoofingu) pod inny numer telefonu (Calling Line Identification) - na czym polega, jak z tym walczyć.

Dowiedz się więcej

Polski rynek telekomunikacyjny 2025: trendy konsumenckie a rynek hurtowy

Polski rynek telekomunikacyjny przechodzi obecnie istotne przemiany, które będą miały kluczowe znaczenie dla jego przyszłości. Analiza trendów pozwala odpowiedzieć na wiele istotnych pytań.

Dowiedz się więcej

Sposoby ochrony przed DDoS, czyli jak przygotować się do nowelizacji ustawy KSC

Dowiedz się, jak możesz chronić swoją sieć przed atakami DDoS, a tym samym przygotować się do nowelizacji ustawy KSC.

Dowiedz się więcej

Wymogi nowelizowanej ustawy o KSC wobec operatorów oraz sposoby ochrony przed DDoS

Obejrzyj nagranie webinaru i dowiedz się o nowych wymogach ustawowych wobec operatorów w zakresie cyberbezpieczeństwa.

Dowiedz się więcej