Przyszłość OTT, czyli RCS na usługach operatora

Postęp wynika z wielu czynników. Stymulują go m.in. nowe technologie w infrastrukturze i sieciach telekomunikacyjnych oraz urządzeniach końcowych, ale także niezależni twórcy oprogramowania dostępnego w katalogach Google Play i Apple Store.

Operatorskie usługi pierwszej potrzeby

Software to jednak nie tylko aplikacje. Kolejne wersje systemów operacyjnych systematycznie zwiększają możliwości naszych smartfonów i na masową już skalę wykorzystują sztuczną inteligencję, komunikację głosową, możliwość blokowania niechcianych połączeń, czy w pełni multimedialne konwersacje.

Z rozwiązań potocznie określanych jako OTT (Over The Top) bardzo chętnie korzystają młodsze pokolenia. Jednocześnie spada zainteresowanie generycznymi usługami operatorów komórkowych, takimi jak połączenia głosowe czy SMS-y.

Świadomość usług telekomunikacyjnych jest relatywnie niska. Użytkownicy najczęściej nie zdają sobie sprawy, czym jest i na jakich zasadach działa np. mobilna transmisja danych. Z ich punktu widzenia możliwość surfowania po internecie, czy przesyłania wiadomości po prostu jest w telefonie i już. Oferta operatorska bez transmisji danych nie miałaby racji bytu.

Dla użytkowników istotne natomiast są usługi dostępne „w necie”: streaming video czy muzyki, kontakt z przyjaciółmi za pomocą wszelkiego rodzaju komunikatorów, a w wolnej chwili najnowsze tytuły gier, które również bez problemu działają na telefonach i oferują rywalizację. Czy w takim razie jest jeszcze miejsce na usługi operatora sieci komórkowej?

Operator może więcej

Miejsce operatora jest szczególne – łączy świat aplikacji z usługami telekomunikacyjnymi. Może je biznesowo wykorzystać, jeśli skoncentruje się na swojej generycznej działalności i skutecznie odpowie na coraz większy popyt na transmisję danych, szybszy internet i wszechobecny zasięg sieci telefonii mobilnej.

Jednym z kluczowych elementów jest oczywiście rozwój sieci dzięki technologiom 4G, 5G i kolejnym. Ale nie tylko, bowiem na rynku lokalnym operatorzy mają więcej argumentów:

  • możliwość zaoferowania nie tylko usług telefonii mobilnej, ale również stacjonarnych i telewizyjnych (konwergencja),
  • mniejsi operatorzy (zazwyczaj oferujący tylko usługi stacjonarne), dzięki atrakcyjnym ofertom na rynku krajowym mogą świadczyć usługi telefonii komórkowej w oparciu o MVNO,
  • zbudowana baza użytkowników,
  • znajomość potrzeb i oczekiwań swoich klientów,
  • możliwość bezpośredniego kontaktu z klientem,
  • identyfikowanie potrzeb rynku lokalnego i regulacji.

Dlatego połączenie dotychczasowych możliwości operatora telekomunikacyjnego wraz z tym, co oferują serwisy OTT otwiera przed operatorem dodatkowe możliwości:

  • przygotowania atrakcyjnej oferty pakietowej wraz z serwisami OTT (streaming video, muzyki, bezpłatne pakiety danych do sieci społecznościowych),
  • dosprzedaż dodatkowych usług własnych związanych np. z cyberbezpieczeństwem,
  • wykorzystanie własnych kanałów płatności np. na fakturze telekomunikacyjnej przy sprzedaży wszelkiego rodzaju dóbr cyfrowych w aplikacjach i serwisach internetowych,
  • przygotowanie celowanej oferty mobilnej pod konkretną grupę odbiorców np. abonament + pakiet gier mobilnych,
  • wykorzystanie nowoczesnych form komunikacji biznesowych takich jak RCS.
RCS na usługach operatora

Dobrze ilustruje to zaawansowany i rozbudowany system komunikacji multimedialnej Rich Communication Services, który łączy biznesowo możliwości sieci operatora i typowego OTT.

RCS jest natywnym (niewymagającym instalacji), multimedialnym komunikatorem wbudowanym do tej pory w telefony z Androidem. W 2024 roku do tego rozwiązania dołączył również Apple z iPhone’ami.

Cała komunikacja jest realizowana przez mobilną transmisję danych w sieci operatora lub – jeśli użytkownik zaloguje się do domowego Wi-Fi – także w sieci stacjonarnej.

  • Apple podjęło decyzję o wsparciu standardu RCS w 2024 roku
  • Dołączenie Apple do RCS daje potencjał +20% na rynku komunikacji biznesowej A2P

To wzorcowy przykład komplementarności usług OTT i operatorskich. Gdyby podobne do RCS-a rozwiązanie chciał stworzyć jakikolwiek operator, stanąłby przed projektem najpewniej przekraczającym jego możliwości. Początkowa inwestycja, wyzwania infrastrukturalne i związane z zasobami ludzkimi, a później wdrożenie, promocja i utrzymanie aplikacji – to tylko ogólny zarys potencjalnych prac. Pozostaje jeszcze m.in. konkurencja z innymi komunikatorami oraz najpewniej jedynie lokalny zasięg takiego serwisu. Jego powszechność byłaby pewnie znikoma.

Na szczęście współpraca pomiędzy operatorem i dostawcą OTT owocuje tym, że gotowy serwis jest dostarczony, a później utrzymywany przez specjalistyczną firmę. Nie wymaga od operatora kosztownego utrzymania i inwestycji w jego rozwój, a jego klienci otrzymują dodatkowy benefit w postaci nowoczesnego kanału komunikacji.

RCS to jednak nie tylko oszczędności. Operator ma realną szansę także na zwiększenie swoich przychodów. Pośrednio, dzięki komunikacji z klientami i reklamowaniu swoich usług oraz produktów. RCS to doskonałe narzędzie direct marketingu, które jest znacznie bardziej efektywne niż SMS-y czy e-maile.

Bezpośrednio, bowiem może zaoferować ten sam kanał RCS do komunikacji biznesowej A2P agregatorom, domom mediowym i markom, które chciałyby skorzystać z efektywnej i multimedialnej, a przede wszystkim bezpiecznej formy prezentacji swoich produktów.

Podstawowe wykorzystanie RCS

  • Informacja o ratach za telefon i fakturach – bezpieczny Basic RCS
  • Wsparcie klienta – konwersacja RCS jako alternatywa infolinii customer care
  • Płatności w kanale RCS: zapłać z fakturę, karty, szybkie przelewy

Komunikacja biznesowa RCS w Orange
RCS w Orange – komunikacja biznesowa A2P

Jak wykorzystujemy RCS-a w Orange? Część infrastruktury, a właściwie funkcjonalności dedykowanej na potrzeby wcześniej wymienionych grup odbiorców, udostępniliśmy w ramach oferty hurtowej RCS A2P. Już nie tylko my, ale także nasi klienci i operatorzy mogą dotrzeć do klientów sieci Orange za pomocą komunikacji RCS.

Rich Communication Services poza olbrzymimi możliwościami samej formy przekazu jest obecnie najbardziej bezpiecznym kanałem komunikacji z użytkownikiem.

Komunikaty, które są kierowane do naszych użytkowników są zawsze weryfikowane przez Orange, dzięki czemu chronimy odbiorcę przed phishingiem.

Autor: Radosław Turek, Kierownik Produktów Hurtowych, Orange Polska

Zobacz także:

Najnowsze wpisy

XGS-PON – inwestycyjny Mount Everest czy lepsza monetyzacja dotychczasowej infrastruktury?

Kiedy rozważyć migrację do XGS-PON? Co zyskasz? Co pozostanie bez zmian? Przeczytaj porady ekspertów.

Dowiedz się więcej

Przyszłość OTT, czyli RCS na usługach operatora

Przeczytaj o tym, co daje połączenie dotychczasowych możliwości operatora telekomunikacyjnego z możliwościami serwisów OTT.

Dowiedz się więcej

Znaczenie pomiarów mocy sygnału OLT w kontekście wdrażania systemu XGS-PON z wykorzystaniem modułów MPM

Czy jakość optycznej sieci dystrybucyjnej, a w szczególności jej aktualne tłumienie, może mieć więc wpływ na powodzenie wdrożenia XGS-PON? Okazuje się, że tak i to całkiem duży. Przeczytaj o tym, jak to wygląda w praktyce.

Dowiedz się więcej

Budujesz sieć w ramach KPO i FERC? Skorzystaj z naszej infrastruktury i usług

Sprawdź jakie wsparcie oferujemy przy budowie lub rozbudowie sieci.

Dowiedz się więcej